12 July 2010, 19:55
Is al ff geleden, maar toch maar even een update. Het trilling-probleem is nog steeds niet de wereld uit.
Nadat Bertino hem onderhanden heeft gehad ging het een tijdje heel redelijk maar enige tijd later kwam het trillen in het stuur terug, en niet te zuinig ook.
Met het oog op mijn vakantie vond ik het tijd om de 245 weer onderhanden te laten nemen. Deze keer dichter bij huis, bij Schampers.
We hebben eerst e.e.a. geprobeerd, zoals andere wielen (maakte niks uit); cardan goed gezet (stond niet met markeringen tegenover elkaar, maakte niks uit), uitlijning gecorrigeerd (sporing stond erg fout (camber, caster, e.d. waren nog OK) maar maakte voor trilling niks uit). Beide voorremklauwen vervangen i.v.m. zwaar slepen van de remmen, maakte voor trilling niks uit. Uiteindelijk ander stuurhuis erop gezet: maakte niks uit. Voor alle duidelijkheid: de niet genoemde zaken zoals lagers, kogels, e.d. zijn in orde.
Balend dat hij de oorzaak niet kon vinden heeft Schampers gezocht naar een bedrijf dat aan de auto kan balanceren (Dassen, Eindhoven). Dus ik daarnaar toe. Wonder boven wonder werd de trilling in het stuur daarmee een heel stuk minder. Echter een trilling tussen 80-90 km/u is nog steeds duidelijk te voelen (meer in de auto dan in het stuur). Meer aan de hand? Ik ga binnenkort nog eens een andere cardan uitproberen om onbalans in de mijne uit te sluiten, maar mocht dat niet baten, dan blijkt de trilling een vooralsnog onvindbare oorzaak te hebben.
Of het ermee te maken heeft of niet weet ik niet, maar tijdens mijn vakantie is een schokdemper stuk gegaan. Ik had soms het idee dat de Duitse snelwegen dit jaar *nog* hobbeliger waren dan ik al gewend was, maar kon dat achteraf dan ook plaatsen. Een dag na thuiskomst zag ik dat de lege auto LA erbij hing alsof die zwaar beladen was en ontdekte een behoorlijk lekkende demper. Binnenkort nieuwe erop en afwachten of de trilling er nog is of niet... Wordt vervolgd...
Nadat Bertino hem onderhanden heeft gehad ging het een tijdje heel redelijk maar enige tijd later kwam het trillen in het stuur terug, en niet te zuinig ook.
Met het oog op mijn vakantie vond ik het tijd om de 245 weer onderhanden te laten nemen. Deze keer dichter bij huis, bij Schampers.
We hebben eerst e.e.a. geprobeerd, zoals andere wielen (maakte niks uit); cardan goed gezet (stond niet met markeringen tegenover elkaar, maakte niks uit), uitlijning gecorrigeerd (sporing stond erg fout (camber, caster, e.d. waren nog OK) maar maakte voor trilling niks uit). Beide voorremklauwen vervangen i.v.m. zwaar slepen van de remmen, maakte voor trilling niks uit. Uiteindelijk ander stuurhuis erop gezet: maakte niks uit. Voor alle duidelijkheid: de niet genoemde zaken zoals lagers, kogels, e.d. zijn in orde.
Balend dat hij de oorzaak niet kon vinden heeft Schampers gezocht naar een bedrijf dat aan de auto kan balanceren (Dassen, Eindhoven). Dus ik daarnaar toe. Wonder boven wonder werd de trilling in het stuur daarmee een heel stuk minder. Echter een trilling tussen 80-90 km/u is nog steeds duidelijk te voelen (meer in de auto dan in het stuur). Meer aan de hand? Ik ga binnenkort nog eens een andere cardan uitproberen om onbalans in de mijne uit te sluiten, maar mocht dat niet baten, dan blijkt de trilling een vooralsnog onvindbare oorzaak te hebben.
Of het ermee te maken heeft of niet weet ik niet, maar tijdens mijn vakantie is een schokdemper stuk gegaan. Ik had soms het idee dat de Duitse snelwegen dit jaar *nog* hobbeliger waren dan ik al gewend was, maar kon dat achteraf dan ook plaatsen. Een dag na thuiskomst zag ik dat de lege auto LA erbij hing alsof die zwaar beladen was en ontdekte een behoorlijk lekkende demper. Binnenkort nieuwe erop en afwachten of de trilling er nog is of niet... Wordt vervolgd...

