21 May 2010, 03:31
Volvo 142 B23 schreef:En de rest van de sloten doet na 10 minuten ook nog iets. Tenminste het is het geluid of ze op slot gaan alleen duurt het langer. Voor zover ik heb begrepen draait ie de cilinders een aantal keren rond. Maar welk nut dat nou heeft?
Moderne auto's bevatten vrij veel electronica, en hebben verschillende "slaapstanden". Vergelijk het met een laptop: suspend to memory = snel herstarten, maar kost energie voor de geheugenchips; suspend to disk = langzamer herstarten maar kost minder energie (een beetje energie is nodig, zodat de laptop het "merkt" als je wil herstarten, en helemaal uit. Dat laatste kost 0 energie maar je kan de laptop dan alleen "hardware-matig" aanzetten, via de power-knop. Voor auto's geldt iets dergelijks. In principe worden veel electronische systemen min of meer standby gehouden voor een bepaalde tijd. Maar als je dat te lang doet, loopt de accu leeg. Dus na een paar uur gaat alles in de slaapstand. Na een paar weken gaat bij veel auto's zelfs alles uit. Bijvoorbeeld een auto-alarm zal na een paar weken toch de accu leegtrekken.