Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Luchtinlaat
#6
korre schreef:Wat voor nut heeft dit?
Hoe wordt dat allemaal geregeld omdat ik een kabel zie lopen vanuit mijn luchtfilter naar de carburator?

Een carburateur heeft de functie om benzine te verdampen, in de juiste verhouding van ongeveer 1 deel benzine op 15 delen lucht. Als de motor koud is, dan zal een groot deel van de benzinedamp condenseren op de koude motoronderdelen (inlaatspruitstuk e.d.). Dus de motor krijgt niet voldoende benzine en kan niet lopen. Een choke is in feite een klep die de luchtdoorvoer blokkeert. Het gevolg is dat het mengsel veel rijker wordt, en dus kan de motor lopen ook als een deel van de benzinedamp onderweg uitcondenseert.

OK, mooi verhaal, maar nu wil je rijden. Als je gas geeft en de choke blijft volledig de luchtinlaat afsluiten, dan kan de motor alleen stationair lopen. Dus met gas geven moet de choke een beetje meebewegen om de motor voldoende lucht te geven. Maar als het erg koud is, dan zorgt die extra koude lucht dat de benzinedamp gaat condenseren. Onder extreme omstandigheden kan de carburateur zo koud worden dat benzine helemaal niet meer verdampt (dat noemt men een bevroren carburateur, hoewel het niets met ijsafzetting te maken heeft). Aangezien de meeste fabrikanten willen dat een auto ook met -15 nog kan starten rijden (*), moet je dus wat truucs uithalen, en voor een koude motor moet je dus warme lucht beschikbaar hebben. In Nederland is het zelden zo koud dat het echt nodig is, vandaar dat anderen het advies geven dat je best zonder die alu-slang kan.

De term "bevroren carburateur" komt overigens uit de luchtvaart. Een vliegtuig vliegt in het algemeen in koude lucht. Het inlaatkanaal wordt dus best wel koud. Als een vliegtuig dan wil gaan landen, en dus door warmere, vochtige lucht vliegt, dan kan het vocht uit de lucht bevriezen in het inlaatkanaal waardoor je vermogen verliest (en in extreme gevallen kan de hele boel dichtvriezen). Deze ijsafzetting is dus echt een bevroren inlaatkanaal.

(*) VW bijvoorbeeld garandeert dat nieuwe auto's tot -24C probleemloos starten en rijden, Volvo zal een dergelijke garantie hebben
Antwoord


Berichten in dit topic
Luchtinlaat - door korre - 26 April 2010, 22:12
Luchtinlaat - door Jambon - 26 April 2010, 22:16
Luchtinlaat - door korre - 27 April 2010, 21:35
Luchtinlaat - door Jambon - 27 April 2010, 21:43
Luchtinlaat - door Dirk242 - 27 April 2010, 23:00
Luchtinlaat - door WvR - 28 April 2010, 03:15
Luchtinlaat - door Jeroen V - 28 April 2010, 07:43
Luchtinlaat - door Rob - 28 April 2010, 09:08
Luchtinlaat - door Marc1970 - 28 April 2010, 15:01
Luchtinlaat - door korre - 2 May 2010, 20:17
Luchtinlaat - door Rob - 2 May 2010, 21:19

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  slecht lopen op gas nu het warm is B21A / luchtinlaat wakka 17 8.640 29 September 2013, 19:21
Laatste bericht: Marco1962

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)