3 April 2010, 23:14
Welke motorolie er in een D6 motor moet, is inmiddels duidelijk (zie mijn eerdere topic). Maar er valt nog meer te smeren, o.a. de brandstofpomp. M.i. iets om goed op te letten bij wat oudere diesels omdat de huidige diesel al heel lang zwavelarm is. Dat is goed voor het milieu
maar omdat het ontwerp van oudere diesel o.a. gebaseerd is op de smerende werking van diesel, niet goed voor je (oude) pomp.
Die zwavel heeft nl. een belangrijk aandeel in de smering van de de pomp. Dus met zwavelarme diesel neemt het smerende effect van die diesel behoorlijk af. Met alle (slijtage) gevolgen vandien. 
Naast alle (dure) additieven die er te koop zijn (meestal reinigers die je alleen gebruikt voor de roetmeting) is een bekende methode een beetje motorolie aan de tank te gieten. Ik ben benieuwd naar hoe de "forumdieselaars" hiermee omgaan en wat de ervaringen en adviezen hierin zijn.
Dus, posten maar allemaal! :-X
maar omdat het ontwerp van oudere diesel o.a. gebaseerd is op de smerende werking van diesel, niet goed voor je (oude) pomp.
Die zwavel heeft nl. een belangrijk aandeel in de smering van de de pomp. Dus met zwavelarme diesel neemt het smerende effect van die diesel behoorlijk af. Met alle (slijtage) gevolgen vandien. 
Naast alle (dure) additieven die er te koop zijn (meestal reinigers die je alleen gebruikt voor de roetmeting) is een bekende methode een beetje motorolie aan de tank te gieten. Ik ben benieuwd naar hoe de "forumdieselaars" hiermee omgaan en wat de ervaringen en adviezen hierin zijn.
Dus, posten maar allemaal! :-X
V70 D5 Summum '12, 240 GLT Estate aut. '90, Citroen BX GTi '89 en ook nog een Peugeot 404 berline '64!

