13 March 2010, 15:06
Klopt, roet = (vnl.) koolstof en dat is "glad". (motor)Olie bevat veel lange koolstofketens en als die tussen 2 metaalvlakken tercht komen, wordt metaal op metaal contact voorkomen. En idd moeten eventueel vrijgekomen metaaldeeltjes "gevangen" worden in de olie om verdere schade te voorkomen. Het oliefilter moet dit soort stukjes eruit filteren.
Motorolie zorgt o.a. verder samen met de zuigerveren voor een goede afdichting dus goede compressie en afvoer van verbrandingsresten van de cilinderwand. Helaas breken die verbrandingsresten de olie min of meer af. Daarnaast wordt de olie afgebroken door hitte (bij voorbeeld in de cilinderkop). Alles bijelkaar opgeteld is het resultaat dat de motorolie met het gebruik helaas toch steeds slechter wordt (vervuild en vermindere smeereigenschappen) en daarom ververst moet worden. Moderne olie bevat allerlei toevoegingen om ervoor te zorgen dat de olie het lang volhoudt. Maar hoe dan ook ontkom je niet aan verversen. Er zijn vele middeltjes te koop die de olie kunnen helpen, die bepaalde gewenste eigenschappen van de olie versterken. Die toevoegingen worden overigens ook vaak gebruikt om bepaalde motorproblemen (tijdelijk) te verdoezelen. Zo maakt een iets dikkere olie een motor wat stiller, maar het repareert niks en mogelijk wordt de olie te dik en daarmee de smering slecht.
Producent Xado beweert dat zijn toevoegingen daadwerkelijk repareren. Het gaat dan om "herstel" (lees opvulling) van kleine krasjes en slijtage groefjes in bij voorbeeld lagers en cilinderwanden met superhard keramiek. Uit de vele gebruikservaringen komt naar voren dat het daadwerkelijk een positief effect op de algehele toestand van een motor of versnellingsbak heeft (minder olie- en grandstofverbruik, betere compressie, langere levensduur van versnellingsbak etc. etc.) Heeft iemand ervaringen met Xado of aanverwante producten?
Motorolie zorgt o.a. verder samen met de zuigerveren voor een goede afdichting dus goede compressie en afvoer van verbrandingsresten van de cilinderwand. Helaas breken die verbrandingsresten de olie min of meer af. Daarnaast wordt de olie afgebroken door hitte (bij voorbeeld in de cilinderkop). Alles bijelkaar opgeteld is het resultaat dat de motorolie met het gebruik helaas toch steeds slechter wordt (vervuild en vermindere smeereigenschappen) en daarom ververst moet worden. Moderne olie bevat allerlei toevoegingen om ervoor te zorgen dat de olie het lang volhoudt. Maar hoe dan ook ontkom je niet aan verversen. Er zijn vele middeltjes te koop die de olie kunnen helpen, die bepaalde gewenste eigenschappen van de olie versterken. Die toevoegingen worden overigens ook vaak gebruikt om bepaalde motorproblemen (tijdelijk) te verdoezelen. Zo maakt een iets dikkere olie een motor wat stiller, maar het repareert niks en mogelijk wordt de olie te dik en daarmee de smering slecht.
Producent Xado beweert dat zijn toevoegingen daadwerkelijk repareren. Het gaat dan om "herstel" (lees opvulling) van kleine krasjes en slijtage groefjes in bij voorbeeld lagers en cilinderwanden met superhard keramiek. Uit de vele gebruikservaringen komt naar voren dat het daadwerkelijk een positief effect op de algehele toestand van een motor of versnellingsbak heeft (minder olie- en grandstofverbruik, betere compressie, langere levensduur van versnellingsbak etc. etc.) Heeft iemand ervaringen met Xado of aanverwante producten?
V70 D5 Summum '12, 240 GLT Estate aut. '90, Citroen BX GTi '89 en ook nog een Peugeot 404 berline '64!

