25 January 2010, 20:51
Ik heb een 240 GLE sedan van '83 die ik met het winterweer niet gebruik. Hij staat dus nu maar onder de carport te staan en dat doet zeer..... Ik heb 'm een winter gebruikt, maar ben het voorjaar daarna behoorlijk geschrokken van de roest die dat heeft opgeleverd: randjes onderaan de portieren, achterschermen, randen motorkap en kofferdeksel, dorpels. Overal steekt de bruine pest de kop op. Dat is natuurlijk wel weer bij te werken, maar het blijft op die manier toch een zorgenkindje Zo'n '83'er Belgische 240 is bepaald niet de beste kwaliteit die Volvo ooit heeft gemaakt....
Nu mijn dagelijkse auto, een oerbetrouwbare en absoluut niet roestende Citroën ZX diesel, langzaam maar zeker aan z'n eind begint te raken, overweeg ik de ZX en de 240 in te ruilen op een betere 240 sedan, waar ik wel het hele jaar ik kan rijden (en genieten !). Is het zo dat de latere 240's van betere kwaliteit zijn en/of beter tegen roest beschermd zijn ? Zelf denk ik aan een zo laat mogelijk exemplaar, een '90/'91/'92. Zijn dit echt betere auto's en waar moet ik op letten ? En..... wie weet nog een mooie sedan te koop ? Stationcars zijn er genoeg, maar sedans is een stuk lastiger, lijkt het.
Nu mijn dagelijkse auto, een oerbetrouwbare en absoluut niet roestende Citroën ZX diesel, langzaam maar zeker aan z'n eind begint te raken, overweeg ik de ZX en de 240 in te ruilen op een betere 240 sedan, waar ik wel het hele jaar ik kan rijden (en genieten !). Is het zo dat de latere 240's van betere kwaliteit zijn en/of beter tegen roest beschermd zijn ? Zelf denk ik aan een zo laat mogelijk exemplaar, een '90/'91/'92. Zijn dit echt betere auto's en waar moet ik op letten ? En..... wie weet nog een mooie sedan te koop ? Stationcars zijn er genoeg, maar sedans is een stuk lastiger, lijkt het.
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)