19 December 2009, 14:48
Leuke sommetjes. Het vermogen volgt uit de eenvoudige formule : P = (Frol + Fmech + Flucht)*V. Om de wiel pk's te berekenen kunnen we de mechanische weerstand in assen e.d. en de rolweerstand even vergeten. De formule wordt dan : P=Flucht*V= 1/2*Cw*A*r*V*V*V
120 km/h is 33.3 m/s. Daarvoor is 1/2*0.45*2.10*1.225*33.3*33.3*33.3 = 21.4 kW nodig. Aandrijfverliezen zijn ca. 20% tussen wiel en DIN krukasvermogen, maal 1.2 is 25.7 kW, nog niet eenderde van het vermogen van de B230F.
180 km/h is 50 m/s, geeft 72.4 kW dus maal 1.2 is 86.8 kW, ongeveer het maximale vermogen!
Drie keer zoveel power nodig om 1,5 keer harder te rijden.
120 km/h is 33.3 m/s. Daarvoor is 1/2*0.45*2.10*1.225*33.3*33.3*33.3 = 21.4 kW nodig. Aandrijfverliezen zijn ca. 20% tussen wiel en DIN krukasvermogen, maal 1.2 is 25.7 kW, nog niet eenderde van het vermogen van de B230F.
180 km/h is 50 m/s, geeft 72.4 kW dus maal 1.2 is 86.8 kW, ongeveer het maximale vermogen!
Drie keer zoveel power nodig om 1,5 keer harder te rijden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969