14 December 2009, 10:12
Sedan versus Station:
De station heeft een rechte hoek naar beneden en in die hoek ontstaat een onderdruk tijdens het rijden. Bij een sedan heb je dan ook wel, maar veel minder en in 2 delen, namelijk bij de achterruit en bij de achterzijde.
Nog een sedan nadeel is dat de kofferbak zelf groter is dan het gebied waarin de onderdruk zich opbouwt. Dus het einde van de kofferbak creëert nieuwe weerstand.
Die onderdruk heeft een positief effect op de doorstroom over en onder de auto. De lucht kan ergens naar toe.
En bedenk goed dat de weerstand coëfficiënt (Cx) een verhoudingen getal is. Een kleinere auto is daarom rekenkundig in het nadeel. Dus dat de grotere 855 het beter doet dan de V50 is ook niet zo'n wonder.
Begin jaren '70 waren er al gewone auto's die duidelijk een lagere Cx waarde hadden dan een V50 of 855. Een Citroen CX (ja daarom heet ie zo) heeft een waarde van 0,36 (net boven de 855) maar de GS heeft slechts 0,31. En dat voor een wagen uit 1970. Overigen heeft een DS ook maar 0,36 en die stamt uit 1955... De winnaar is de "concurrentie": De Saab 92 haalt een Cx van 0,30. Niet gek voor 1947.
Lotus heeft het ook al vroeg begrepen: 0,29 voor de Lotus Elite uit 1958 en 0,29 voor de Europa van 1966.
De station heeft een rechte hoek naar beneden en in die hoek ontstaat een onderdruk tijdens het rijden. Bij een sedan heb je dan ook wel, maar veel minder en in 2 delen, namelijk bij de achterruit en bij de achterzijde.
Nog een sedan nadeel is dat de kofferbak zelf groter is dan het gebied waarin de onderdruk zich opbouwt. Dus het einde van de kofferbak creëert nieuwe weerstand.
Die onderdruk heeft een positief effect op de doorstroom over en onder de auto. De lucht kan ergens naar toe.
En bedenk goed dat de weerstand coëfficiënt (Cx) een verhoudingen getal is. Een kleinere auto is daarom rekenkundig in het nadeel. Dus dat de grotere 855 het beter doet dan de V50 is ook niet zo'n wonder.
Begin jaren '70 waren er al gewone auto's die duidelijk een lagere Cx waarde hadden dan een V50 of 855. Een Citroen CX (ja daarom heet ie zo) heeft een waarde van 0,36 (net boven de 855) maar de GS heeft slechts 0,31. En dat voor een wagen uit 1970. Overigen heeft een DS ook maar 0,36 en die stamt uit 1955... De winnaar is de "concurrentie": De Saab 92 haalt een Cx van 0,30. Niet gek voor 1947.
Lotus heeft het ook al vroeg begrepen: 0,29 voor de Lotus Elite uit 1958 en 0,29 voor de Europa van 1966.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo