Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo aerodynamica
#7
Sedan versus Station:
De station heeft een rechte hoek naar beneden en in die hoek ontstaat een onderdruk tijdens het rijden. Bij een sedan heb je dan ook wel, maar veel minder en in 2 delen, namelijk bij de achterruit en bij de achterzijde.
Nog een sedan nadeel is dat de kofferbak zelf groter is dan het gebied waarin de onderdruk zich opbouwt. Dus het einde van de kofferbak creëert nieuwe weerstand.
Die onderdruk heeft een positief effect op de doorstroom over en onder de auto. De lucht kan ergens naar toe.

En bedenk goed dat de weerstand coëfficiënt (Cx) een verhoudingen getal is. Een kleinere auto is daarom rekenkundig in het nadeel. Dus dat de grotere 855 het beter doet dan de V50 is ook niet zo'n wonder.
Begin jaren '70 waren er al gewone auto's die duidelijk een lagere Cx waarde hadden dan een V50 of 855. Een Citroen CX (ja daarom heet ie zo) heeft een waarde van 0,36 (net boven de 855) maar de GS heeft slechts 0,31. En dat voor een wagen uit 1970. Overigen heeft een DS ook maar 0,36 en die stamt uit 1955... De winnaar is de "concurrentie": De Saab 92 haalt een Cx van 0,30. Niet gek voor 1947.

Lotus heeft het ook al vroeg begrepen: 0,29 voor de Lotus Elite uit 1958 en 0,29 voor de Europa van 1966.


Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord


Berichten in dit topic
Volvo aerodynamica - door Marc1970 - 12 December 2009, 12:58
Volvo aerodynamica - door skidje - 12 December 2009, 18:07
Volvo aerodynamica - door ZwerverRoodbaard - 13 December 2009, 16:48
Volvo aerodynamica - door Jambon - 13 December 2009, 17:09
Volvo aerodynamica - door MichielMaas - 13 December 2009, 22:53
Volvo aerodynamica - door nick740 - 13 December 2009, 23:56
Volvo aerodynamica - door scimitar - 14 December 2009, 10:12
Volvo aerodynamica - door Marc1970 - 14 December 2009, 14:46
Volvo aerodynamica - door Jw240 - 14 December 2009, 16:03
Volvo aerodynamica - door Jambon - 14 December 2009, 20:09
Volvo aerodynamica - door skidje - 14 December 2009, 20:30
Volvo aerodynamica - door Jambon - 14 December 2009, 20:45
Volvo aerodynamica - door v700r - 14 December 2009, 21:50
Volvo aerodynamica - door nick740 - 15 December 2009, 18:08
Volvo aerodynamica - door Marc1970 - 19 December 2009, 14:48

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  grille volvo 142/144/145 Rob 0 269 3 December 2024, 12:59
Laatste bericht: Rob
  Volvo family meme Grey240Polar 0 2.034 9 January 2021, 19:31
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo XC 244 GL Grey240Polar 8 4.924 1 November 2020, 18:31
Laatste bericht: markfranken
  Geen doden meer in een Volvo in 2020 Grey240Polar 1 3.049 24 May 2020, 20:59
Laatste bericht: Frank&Frida
  Volvo Malmedy Lukie5704 32 28.093 8 August 2018, 11:56
Laatste bericht: Hanatarash
  Volvo 240XC Wijnand 2 4.830 10 October 2017, 14:32
Laatste bericht: BartJu
  Vervalst Volvo oliefilter Grey240Polar 9 12.522 30 January 2017, 22:59
Laatste bericht: Grey240Polar
  Virtuele Volvo's Jambon 30 31.022 23 December 2015, 04:06
Laatste bericht: Dopski
  Volvo PV cabrio, P1900 cabrio en 262 Cabrio Kogelman 2 5.716 9 August 2015, 21:12
Laatste bericht: skidje
  complete B21 (?) motor & div. grote partijen Volvo-onderdelen! mvgeffen 1 4.874 4 June 2015, 12:45
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)