18 November 2009, 20:17
Ja, je hebt gelijk dat de flexifuel modellen slecht verkocht worden, logisch. ook is het vreemd dat de prestaties op ethanol zo matig zijn. niet dat het een wonder brandstof is, maar je zou er wel iets meer mee moeten kunnen dan gewone (ron 95) benzine waar de normale motoren voor zijn afgesteld.
Dat meer dan E10 niet goed is kan ik me goed voorstellen. het motormanagement zal in de meeste gevallen bij grotere hooveelheden ethanol niet voldoende extra brandstof kunnen injecteren. Bij (lichte) deellast kun je met redelijk wat ethanol bijmengen nog wegkomen, maar richting vollast kan de computer de lambdasonde niet gebruiken en dan loopt het mis. Niet meteen catastrofaal, maar goed is het ook niet.
Volvo (en andere merken) zullen niet snel gaan aanbevelen om de auto zo om te bouwen met andere injectoren dat het wel gaat. Ik weet niet hoe volvo de ombouw kitjes vind.
echt lonend is het nu ook niet met de benzineprijs.. e85 is nu eerder een leuk experiment dan een enorme kostenbesparing. Alhoewel het toch weer zo 10-15-20-25 euro kan schelen op een tank afhankelijk van de benzineprijs en of ik speciaal moet rijden om te tanken of toch nog in Aken moet zijn...
Dat meer dan E10 niet goed is kan ik me goed voorstellen. het motormanagement zal in de meeste gevallen bij grotere hooveelheden ethanol niet voldoende extra brandstof kunnen injecteren. Bij (lichte) deellast kun je met redelijk wat ethanol bijmengen nog wegkomen, maar richting vollast kan de computer de lambdasonde niet gebruiken en dan loopt het mis. Niet meteen catastrofaal, maar goed is het ook niet.
Volvo (en andere merken) zullen niet snel gaan aanbevelen om de auto zo om te bouwen met andere injectoren dat het wel gaat. Ik weet niet hoe volvo de ombouw kitjes vind.
echt lonend is het nu ook niet met de benzineprijs.. e85 is nu eerder een leuk experiment dan een enorme kostenbesparing. Alhoewel het toch weer zo 10-15-20-25 euro kan schelen op een tank afhankelijk van de benzineprijs en of ik speciaal moet rijden om te tanken of toch nog in Aken moet zijn...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni

