29 October 2009, 11:52
als je er aan kunt komen, maximaal 10% kerosine verbeterd de kwaliteit van de brandstof, en verhoogd het octaan getal. (schijnt dat "spoel"thinner dit ook doet) Dit weet ik van de persoon die aan de technische wieg van o.a. de 300 serie en V40 heeft gestaan.
Voordat de motoren in de drukkamer worden getest en afgeregeld gaat er eerst de best mogelijke brandstof in zodat daar geen verschillen kunnen optreden bij het afregelen van de rest. Dat haalt hij op vligbasis Gilze,want da's in de buurt.
Ik heb het jaaaren geleden ook al gelezen in het Automobiel, iemand die rally rijdt / reed met een 544. 10% kero op een volle tank = ook nog eens 10-15% meer vermogen. Dit is 25 jr geleden.
Wat het doet is de kwaliteit verbeteren. De belangrijkste technische verbetering is de meer gecontroleeerde verbranding, beter gezegd het inleiden van de onsteking van de brandstof. Door de hoge temperatuur in de verbrandingkamer en de oplopende compressie (bij compressieslag) zorgen ervoor dat de verbranding een fractie voor de vonk begint te ontbranden (wordt ingeleid) Door octaan toe te voegen kan men dit effect verminderen. Wordt het octaan minder neemt het pingeleffect toe, neemt het pingel effect toe moet de compressie onmlaag etc. In je nieuwe auto wordt dat netjes door de ECU opgevangen.
overigens, bey bey 98, er was ooit 102, en er was ooit 108, en daar voor....
Voordat de motoren in de drukkamer worden getest en afgeregeld gaat er eerst de best mogelijke brandstof in zodat daar geen verschillen kunnen optreden bij het afregelen van de rest. Dat haalt hij op vligbasis Gilze,want da's in de buurt.
Ik heb het jaaaren geleden ook al gelezen in het Automobiel, iemand die rally rijdt / reed met een 544. 10% kero op een volle tank = ook nog eens 10-15% meer vermogen. Dit is 25 jr geleden.
Wat het doet is de kwaliteit verbeteren. De belangrijkste technische verbetering is de meer gecontroleeerde verbranding, beter gezegd het inleiden van de onsteking van de brandstof. Door de hoge temperatuur in de verbrandingkamer en de oplopende compressie (bij compressieslag) zorgen ervoor dat de verbranding een fractie voor de vonk begint te ontbranden (wordt ingeleid) Door octaan toe te voegen kan men dit effect verminderen. Wordt het octaan minder neemt het pingeleffect toe, neemt het pingel effect toe moet de compressie onmlaag etc. In je nieuwe auto wordt dat netjes door de ECU opgevangen.
overigens, bey bey 98, er was ooit 102, en er was ooit 108, en daar voor....


![[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]](http://i264.photobucket.com/albums/ii178/Rayspictures_2007/Volvo%20miscelanous/fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg)