24 August 2009, 15:31
Marc1970 schreef:Hier nog een heel arbeidssociologisch verhaal over de productie in Belgie, met wat leuke feitjes en foto's: http://www.ethesis.net/volvo/volvo_hfst_1.htm
http://www.ethesis.net/volvo/volvo_hfst_2.htm
enz
--- Op 1 februari 1964 begon Volvo Europa de productie van personenwagens (Amazone) en vrachtwagens in de voormalige ateliers van de Belgische invoerder SBMA (SociÃÂtÃÂ Belge de Materiel Automobile) te Alsemberg. SBMA was hoofdzakelijk een import- en garagebedrijf met beperkte assemblageactiviteiten, maar werd omgevormd tot een bedrijf waar assemblage de hoofdactiviteit was[72]. Een aantal mensen van SBMA kwam bij Volvo Europa terecht, dat op het einde van het jaar 347 mensen te werk stelde[73]. Personenwagens en vrachtwagens werden er naast elkaar geassembleerd op een handmatig voortgeduwde montagelijn. Ondertussen werd in de Gentse haven de montagefabriek gebouwd. In juni 1965 reed de eerste Volvo Amazone er van de productieband, tegen het einde van het jaar werkten er in Gent 255 personen en 213 in Alsemberg[74]. ---
--- De eerste volledig in Gent gebouwde Volvo (een witte Volvo 145 break) reed van de montagelijn op 5 september 1972[168]. De onderdelen uit Zweden waren aan elkaar gelast tot een koetswerk, dat nadien beschermlagen kreeg en gespoten werd in de spuitfabriek, om tenslotte de volledige uitrusting ingebouwd te krijgen in de eindassemblage. ---
--- Ondanks de mogelijkheid om zelf koetswerken te produceren, werd slechts geleidelijk de hele productie door Gent opgenomen. Een groot deel van de koetswerken kwam nog steeds vanuit Zweden, tot de laatste bodies werden afgeleverd op 29 juni 1974. In totaal waren 173.912 kisten met koetswerken sinds 1964 in België ingevoerd. De zelfstandige productie van koetswerken was aanvankelijk beperkt, acht maanden na de start kwam het 10.000ste koetswerk uit de Gentse oven. ---