21 July 2009, 09:33
Ok, buiten de reguliere bougies zoals ze overal "op de hoek verkrijgbaar zijn / waren, is er ook gebruik gemaakt van zgn "koudere" bougies. Heeft allemaal te maken met een meer geregelde onsteking in de verbrandingskamer. Als je bijvoorbeeld je B20 hebt verbouwd voor wat meer, of veel meer vermogen helpt dat de verbranding bij een warme motor te optimaliseren.
Omdat dit eigenlijk een stukje autosport is waar weinig mensen (ik ook niet) mee in contact komen is het ook niet meer zo bekend welke mogelijkheden er in zijn. Dit kan bijvoorbeeld per merk bougie al verschillen. Sinds er tegenwoordig ook andere materialen worden gebruikt kan dat dus andere ervaringen opleveren die nuttig kunnen zijn.
Dit is dus zinvol te weten als je dus wat meer prestaties uit je auto trekt, of je wilt de verbouwing van het motorblok zo goed mogelijk benutten door ook de laatste eindjes goed uit te voeren.
Ander nuttig voorbeeld. Ga je naar het zuiden, en je rijdt ook nog eens op heter verbrandend LPG, dan kan het nuttig zijn om "koudere bougies"te monteren.
E.e.a. heeft allemaal te maken met het inleiden van de verbranding, ontsteken op een beter geregeld tijdstip. Combineer dit met, de steeds goedkoper wordende, elektronische onsteking en een "free-flow" uitlaat en je wint gratis vermogen... dat is na de investering.
Omdat dit eigenlijk een stukje autosport is waar weinig mensen (ik ook niet) mee in contact komen is het ook niet meer zo bekend welke mogelijkheden er in zijn. Dit kan bijvoorbeeld per merk bougie al verschillen. Sinds er tegenwoordig ook andere materialen worden gebruikt kan dat dus andere ervaringen opleveren die nuttig kunnen zijn.
Dit is dus zinvol te weten als je dus wat meer prestaties uit je auto trekt, of je wilt de verbouwing van het motorblok zo goed mogelijk benutten door ook de laatste eindjes goed uit te voeren.
Ander nuttig voorbeeld. Ga je naar het zuiden, en je rijdt ook nog eens op heter verbrandend LPG, dan kan het nuttig zijn om "koudere bougies"te monteren.
E.e.a. heeft allemaal te maken met het inleiden van de verbranding, ontsteken op een beter geregeld tijdstip. Combineer dit met, de steeds goedkoper wordende, elektronische onsteking en een "free-flow" uitlaat en je wint gratis vermogen... dat is na de investering.