Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Janspeed/940lpt
#1
Even voorstellen ook al kennen sommigen mij al wel van de 700vereniging, Tbricks, Elandrun, VOCH-rally, Nurburgring, of onderdelen handel. Het Volvo wereldje is vrij overzichtelijk. Wink

Mijn naam is Jan, vandaar de nickname JanSpeed ( naar de engelse tuning/uitlaten specialist)

Ik rij al sinds een jaar of 5 mijn huidige 940lpt-LPi, alweer mijn 3de 940, daarvoor had ik een 850T5R en mijn allereerste auto was een 340 variomatic. Volvo is me dus niet vreemd.

De auto is al lang niet meer standaard Big Grin
Motor:
- gereviseerde kop, extra geharde klepzittingen, met speciale omgeslepen K-nokkenas en een verstelbaar nokkenas tandwiel
- Cometic dunne MLS koppakking
- Simons sportuitlaat
- MBC@14psi en geshimde CBV, Garrett actuator van een 940TDic, montage bracket aangepast.
- 370cc/min injectoren + verstelbare brandstofdrukregelar@4bar + 012 LMM van een 960 + 65PK Siemens LPi injectoren.
- gechipte LH2.4-doos en EZ116K-doos
- bewerkt uitlaatspruitstuk. (betere flow voor snellere spool-up en lagere thermische belasting.)
- opengewerkte airbox
- 1 graad koudere bougies, LPG verbrandt nu eenmaal heter. (NGK BPR7ES op 0,6mm)
Deze combinatie: 190PK(LPG) 200PK(benzine) 300+Nm
Transmissie:
- oude stijl LH2.4 vliegwiel + Sachs sportdrukgroep + 850R frictieplaat (goed voor 400Nm+)
- M90 bak met quickshifter.
Onderstel:
- Bilstein sportdempers rondom
- Voor: Eibach/Hausser 960 verlagingsveren, 1 coil eraf Achter: overload veren.
- IPD 25mm stabi voor + 19mm turbo stabi achter
- 16"Hydra velgen met 205/55 voor en 225/50 achter. Bridgestone Potenza's RE050A.
- aangepaste bovenste veerschotels voor negatief camber: -1,5graad
- geshimde reactiestangen: van 5 naar 7 graad caster
- IPD paddenstoelrubbers.
Deze mods waren goed genoeg voor RWD+turbo klasse-winst tijdens de Elandrun 2008 ;D
Exterieur:
- origineel Volvo spatlappen
- origineel Volvo 940 kofferbak spoiler
- Turbo-stay onderlangs de versnellingsbak
Interieur:
- leder bekleed SRS-stuurwiel
- orginele cruise control set.
- plakantenne ;D
- air/fuel ratio meter (om het mengsel in de gaten te houden)
Plannen voor de 940:
- installatie van een 48/42 T3 hybride turbo op een aangepast '90+ spruitstuk + 3,5"downpijp + vrachtwagen intercooler.
de turbine komt van een Ford Sierra Cosworth en de compressor van een Volvo 740T-16V. Past perfect bij elkaar.
Zo heb ik het voordeel van de beter flowende Cosworth uitlaatkant en het voordeel van de interne CBV op de compressorkant.
Ik verwacht hiermee op een volledig betrouwbare en dagelijks rijdbare 260(LPG)-280(benzine)PK te komen. Moet genoeg zijn.
- inbouwen van een HID-setje.


Los van sleutelen aan mijn eigen Volvo sleutel ik ook nog wel eens aan een VOCH-rally 740 met de volgende specs:
- Motor: semi-frisse Wink B230FB met 531 kop, gevlakt voor hogere compressie/H-cam/16V injectoren/ RICA custom LH2.4-chip/westeuro-cup VOC 3" uitlaat met high-flow cat, 1 demper, en oversize secondary pipes, vliegwiel conform specs afgedraaid, turbo drukgroep en frictieplaat, vaste 5-blads fan van B21-244, 740T oliekoeler.
- remmerij: standaard 740 met Goodridge slangwerk en Ferodo DS3000 remblokken.
- Onderstel: Reiger-suspention verenset, Bilstein dempers (by Sellholm, VOC Tarmac rally-specs) . 940T stabi's.
- aandrijving: M47-bak. 4,10:1 achteras van een 940-16v-automaat. (korte overbrenging), standaard 15" 940/740 wielen met Firestone firehawk SZ090? of Toyo Proxes R1R in de maat 195/50(!)x15 (kleine wielomtrek = kortere overbrenging)

verder natuurlijk alle rally-specifieke zaken als: kooi, kuipstoelen, 6-punts gordels, sportstuur, brandblusinstallatie, tripmaster, helmen intercom, kaartleeslamp, Ver+breedstralers, carterbescherming, benzinetankbescherming, brandstofpomp bescherming. (veel hotse-knots over onverhard!! ;D)

[Afbeelding: IMG_1603.JPG]



Antwoord


Berichten in dit topic
Janspeed/940lpt - door janspeed - 17 June 2009, 15:46
Janspeed/940lpt - door PB240 - 17 June 2009, 15:54
Janspeed/940lpt - door flip_21 - 17 June 2009, 16:02
Janspeed/940lpt - door janspeed - 17 June 2009, 16:19
Janspeed/940lpt - door Jw240 - 17 June 2009, 16:47
Janspeed/940lpt - door skidje - 17 June 2009, 18:05
Janspeed/940lpt - door Jw240 - 17 June 2009, 18:19
Janspeed/940lpt - door janspeed - 17 June 2009, 18:27
Janspeed/940lpt - door nick740 - 17 June 2009, 19:30
Janspeed/940lpt - door janspeed - 17 June 2009, 20:00
Janspeed/940lpt - door nick740 - 17 June 2009, 20:25
Janspeed/940lpt - door Marc1970 - 17 June 2009, 20:46
Janspeed/940lpt - door janspeed - 18 June 2010, 13:15
Janspeed/940lpt - door Jw240 - 18 June 2010, 18:13
Janspeed/940lpt - door janspeed - 18 June 2010, 23:35
Janspeed/940lpt - door Jw240 - 18 June 2010, 23:54
Janspeed/940lpt - door skidje - 19 June 2010, 12:36
Janspeed/940lpt - door janspeed - 19 June 2010, 22:59
Janspeed/940lpt - door janspeed - 30 June 2010, 10:24
Janspeed/940lpt - door janspeed - 22 July 2010, 01:01
Janspeed/940lpt - door janspeed - 1 August 2010, 23:09

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 940LPT 1998 TheSaint77 70 46.753 30 January 2012, 17:48
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)