4 March 2009, 09:10
hoe dik is de kern van de radiateur die je nu hebt? De 240 turbo's hebben origineel een koperen radiateur. in de loop der tijd is volvo overgestapt op alu. een alu radiateur voor een 740/940 turbo (zonder A/C) past zo in een 240, enige is dat de beugels voor de radiateur wat ruim zijn als je eerst een koperen had.
een alu radiateur is volgens mij efficienter. het grote voordeel van een koperen is dat deze te reviseren is en dan kun je er een dikkere kern in laten zetten (en de end-tanks zijn steviger, maar ik heb daar geen echte problemen mee gehad).
goede 50/50 antivries er in? koelsysteem wel eens geflusht? originele volvo waterpomp (niet die met het gestanste wiel, die is minder goed), thermostaat komt goed open, alle kappen er op voor de luchtgeleiding naar de radiateur?
als het koelsysteem goed is zou datn soort rijden volgens mij geen problemen moeten geven.
er zijn middeltjes in de handel die het koelmiddel beter laten werken (water wetter ed), maar daar is niet iedereen even blij mee
http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp
http://www.wizdforums.co.uk/showthread.php?t=2338
een e-fan trekt niet genoeg lucht om boven de 50 tot 100 km/h meer lucht te verplaatsen dan de luchtstroom rond/door de auto al doet.
een alu radiateur is volgens mij efficienter. het grote voordeel van een koperen is dat deze te reviseren is en dan kun je er een dikkere kern in laten zetten (en de end-tanks zijn steviger, maar ik heb daar geen echte problemen mee gehad).
goede 50/50 antivries er in? koelsysteem wel eens geflusht? originele volvo waterpomp (niet die met het gestanste wiel, die is minder goed), thermostaat komt goed open, alle kappen er op voor de luchtgeleiding naar de radiateur?
als het koelsysteem goed is zou datn soort rijden volgens mij geen problemen moeten geven.
er zijn middeltjes in de handel die het koelmiddel beter laten werken (water wetter ed), maar daar is niet iedereen even blij mee
http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp
http://www.wizdforums.co.uk/showthread.php?t=2338
een e-fan trekt niet genoeg lucht om boven de 50 tot 100 km/h meer lucht te verplaatsen dan de luchtstroom rond/door de auto al doet.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni