4 March 2009, 01:31
Afgelopen weekend de Turbo weer eens goed uitgelaten naar het Hoge Noorden. Hij houdt zich goed en met gem. 150 geen enkel probleem. Wat ik wel opmerkte is dat bij volgas vanaf 150 naar 220 de temperatuur zeer hard oploopt richting rood. Ik merkte datzelfde ook al bij een paar rondjes in de buurt goed doorrijden.
Kortom, de originele koeling lijkt me niet helemaal afdoende. Niet helemaal vreemd gezien het gestegen vermogen, de intercooler die voor de radiateur staat en de turbo die ook watergekoeld is.
Wat zijn mogelijke oplossingen? Er zit nu een Blackstone (vlgs mij leverancier van Volvo) exemplaar in die nog in prima staat is (vervangen door vorige eigenaar)
* heeft de turbo origineel een andere (zwaardere radiateur) en heb ik wellicht een standaardversie?
* scheelt het echt om er eentje te kopen met een koperen binnenwerk?
* is een zwaardere versie mogelijk -> zie her en der versies aangeboden voor trekken van caravans etc met een extra koelrij oid?
* geeft een electrische fan cq fans ook meer koeling tijdens hoge snelheden?
* ander soort waterpomp??
Ik zou het liefst beginnen met een andere radiateur, want daarmee vergroot je echt de koelcapaciteit en dan ik daarna nog evt. een electrische fan plaatsen.
Kortom, de originele koeling lijkt me niet helemaal afdoende. Niet helemaal vreemd gezien het gestegen vermogen, de intercooler die voor de radiateur staat en de turbo die ook watergekoeld is.
Wat zijn mogelijke oplossingen? Er zit nu een Blackstone (vlgs mij leverancier van Volvo) exemplaar in die nog in prima staat is (vervangen door vorige eigenaar)
* heeft de turbo origineel een andere (zwaardere radiateur) en heb ik wellicht een standaardversie?
* scheelt het echt om er eentje te kopen met een koperen binnenwerk?
* is een zwaardere versie mogelijk -> zie her en der versies aangeboden voor trekken van caravans etc met een extra koelrij oid?
* geeft een electrische fan cq fans ook meer koeling tijdens hoge snelheden?
* ander soort waterpomp??
Ik zou het liefst beginnen met een andere radiateur, want daarmee vergroot je echt de koelcapaciteit en dan ik daarna nog evt. een electrische fan plaatsen.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...