25 February 2009, 13:13
Ik heb een maand geleden nog een mail gestuurd naar 140.klassiekers voor info mbt de inbouw, maar geen reactie gehad. Hoor het graag als iemand wat meer kan vertellen, ook van kostprijs.
Het liefst heb ik ook een originele, maar het is moeilijk ze te vinden. Bovendien zouden de elektrische een paar voordelen hebben:
Afkomstig van http://www.volvo140klassiekers.nl/index....rachtiging
Klopt dat?
Het liefst heb ik ook een originele, maar het is moeilijk ze te vinden. Bovendien zouden de elektrische een paar voordelen hebben:
Citaat:- De elektrische motor gebruikt alleen stroom wanneer er stuurbekrachtiging benodigd is terwijl de hydraulische pomp continu wordt aangedreven. Deze verbruikt gemiddeld 3 a 4 PK en veroorzaakt dus ook extra verbruik, zelfs bij rechtuit rijden.
- Doordat het elektrische systeem werkelijk snelheidsafhankelijk is stuurt deze licht bij lage snelheid en zwaarder bij hoge snelheden. De mate van bekrachtiging is verstelbaar middels een potentiometer, iedereen kan het stuurgevoel afstellen zoals hij/zij dit zelf wilt ( bijv. meer assistentie bij bredere banden en/of sportstuur). Bij hydraulische systemen is er vaak weinig stuurgevoel en geen mogelijkheid om dit bij te stellen.
- In het onwaarschijnlijke geval dat de elektrische motor een storing heeft zal de auto exact zo sturen als voorheenzonder stuurbekrachtiging. Bij uitval van de pomp van een hydraulisch systeem zal de auto plotseling zeer zwaar gaan sturen.
- De elektrische bekrachtiging werkt geheel geruisloos, kan niet lekken en is onderhoudsvrij.
Afkomstig van http://www.volvo140klassiekers.nl/index....rachtiging
Klopt dat?
![[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg)