9 February 2009, 23:02
De 244 GL is gewoon mooier, betrouwbaarder en eenvoudiger (B21A) en veel goedkoper in aanschaf en gebruik ook nog.
De 264 GLE (B27E) is ws. een ouderwetse zoeplap op benzine, en zeker met automaat. Deze vroege V6 staat ook niet bekend om z'n mechanische betrouwbaarheid. Gevoelige nokkenassen, onvindbare of onbetaalbare onderdelen. Ik zou willen zien dat de olie elke 5000 km vervangen is met dunne olie (5W..., 10W....) en de koelvl.st. 2x per jaar. En dat de nokkenassen en de distributiekettingen en -spanner vervangen zijn.
Duitsers zijn erg precies in onderhoud, moet allemaal in de boekjes staan met naam van de monteur erbij. Geen van die mooie boekjes op de voorstoel is een onderhoudsboekje by the W.
Dat spuitwerk is altijd lastig. Zijn alle rubbers en strips afgeplakt of eruit gehaald? Is er nog stiekem wat geplamuurd? Kan je soms horen als je erop klopt, of een magneetje ertegen houden, alle naden van plaatwerk moeten aan beide zijden gelijk zijn, alle puntlassen zichtbaar. Volvo gebruikte geen plamuur alleen hardsoldeer (koper). Zit dat roestplekje op de overgang wielboog/dorpel (structureel) of ergens halverwege de wielboog? Je kan bijna al het plaatwerk van binnenuit zien als je wat panelen of vloerbedekking weghaalt.
De 264 GLE (B27E) is ws. een ouderwetse zoeplap op benzine, en zeker met automaat. Deze vroege V6 staat ook niet bekend om z'n mechanische betrouwbaarheid. Gevoelige nokkenassen, onvindbare of onbetaalbare onderdelen. Ik zou willen zien dat de olie elke 5000 km vervangen is met dunne olie (5W..., 10W....) en de koelvl.st. 2x per jaar. En dat de nokkenassen en de distributiekettingen en -spanner vervangen zijn.
Duitsers zijn erg precies in onderhoud, moet allemaal in de boekjes staan met naam van de monteur erbij. Geen van die mooie boekjes op de voorstoel is een onderhoudsboekje by the W.
Dat spuitwerk is altijd lastig. Zijn alle rubbers en strips afgeplakt of eruit gehaald? Is er nog stiekem wat geplamuurd? Kan je soms horen als je erop klopt, of een magneetje ertegen houden, alle naden van plaatwerk moeten aan beide zijden gelijk zijn, alle puntlassen zichtbaar. Volvo gebruikte geen plamuur alleen hardsoldeer (koper). Zit dat roestplekje op de overgang wielboog/dorpel (structureel) of ergens halverwege de wielboog? Je kan bijna al het plaatwerk van binnenuit zien als je wat panelen of vloerbedekking weghaalt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969