28 January 2009, 18:40
Leuk !
Een nieuw "we gaan het doen" topic.
Een 6 pitter ziet er als goed te doen uit. Een 5 pitter brengt wat meer technische probleempjes met zich mee qua aansturing. Er zijn maar weinig systemen die lekker overweg kunnen met een 5 pitter. Niet alleen de ontsteking is lastig. Het on-even nummer is vervelend. Dus eigenlijk wil je een 5 pitter sequentieel gaan sturen en dan kom je op de duurdere doosjes uit.
Ik denk eigenlijk dat een 6-cilinder dan de leukste keuze is. Helemaal als je een T6 motor te pakken zou kunnen krijgen. Maar een 3.0 24V is al een hele leuke om mee te beginnen. Omdat je er al een hebt liggen kan je dus meteen de 5 cilinders afschrijven. Een 6 cilinder is weer een "normale" motor waarbij we de cilinders gemakkelijk kunnen delen en hier kunnen we weer prima met de meest eenvoudige motormanagement systemen (MegaSquirt, KdFi, Adaptronic) goed mee uit de voeten.
Vergis je niet in het gewicht van een Diesel. Het koppel mag dan wel leuk zijn, het blok is dusdanig zwaar dat de 200 een stuk minder prettig zal sturen. Zal meer onderstuur gaan vertonen.
Overigens draait er al wel een Diesel op Adaptronic. Maar da's nog in test-fase. Er moet nog aangepaste firmware komen.
Een her-keuring bij de RDW is niet eens noodzakelijk. Bij de APK hoeft men niet meer te letten op het aantal cilinders. Met 200PK blijft de 240 nog binnen de "opvoergrens". Het vermogen is eigenlijk maar weinig toegenomen ten opzichte van de sterkst geleverde 240 met B21ET motor.
Een nieuw "we gaan het doen" topic.
Een 6 pitter ziet er als goed te doen uit. Een 5 pitter brengt wat meer technische probleempjes met zich mee qua aansturing. Er zijn maar weinig systemen die lekker overweg kunnen met een 5 pitter. Niet alleen de ontsteking is lastig. Het on-even nummer is vervelend. Dus eigenlijk wil je een 5 pitter sequentieel gaan sturen en dan kom je op de duurdere doosjes uit.
Ik denk eigenlijk dat een 6-cilinder dan de leukste keuze is. Helemaal als je een T6 motor te pakken zou kunnen krijgen. Maar een 3.0 24V is al een hele leuke om mee te beginnen. Omdat je er al een hebt liggen kan je dus meteen de 5 cilinders afschrijven. Een 6 cilinder is weer een "normale" motor waarbij we de cilinders gemakkelijk kunnen delen en hier kunnen we weer prima met de meest eenvoudige motormanagement systemen (MegaSquirt, KdFi, Adaptronic) goed mee uit de voeten.
Vergis je niet in het gewicht van een Diesel. Het koppel mag dan wel leuk zijn, het blok is dusdanig zwaar dat de 200 een stuk minder prettig zal sturen. Zal meer onderstuur gaan vertonen.
Overigens draait er al wel een Diesel op Adaptronic. Maar da's nog in test-fase. Er moet nog aangepaste firmware komen.
Een her-keuring bij de RDW is niet eens noodzakelijk. Bij de APK hoeft men niet meer te letten op het aantal cilinders. Met 200PK blijft de 240 nog binnen de "opvoergrens". Het vermogen is eigenlijk maar weinig toegenomen ten opzichte van de sterkst geleverde 240 met B21ET motor.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl