27 January 2009, 12:56
DopdeDouwer schreef:Past zo'n 6cil echt zo (relatief) makkelijk? Past een 2.5 20V; B5254 dan net zo makkelijk?
voor die motor is meer plaats, er zijn echter 2 problemen:
-de 5 cylinders hebben een stroomverdeler aan de vliegwielkant (op de cylinderkop), net als 700/900 series ook hebben. hiervoor is geen plek in een 240, en het schutbord kapotzagen is een slechte oplossing. Verdelerkappen aan de voorkant van de nokkenas gaan monteren zie je wel eens maar dat vind ik halve oplossingen. veel werk om een matig principe te handhaven. De 6 cylinder heeft "coil on plug", iedere cylinder direct op de bougie een bobine. Dat spul past zo op een 5 pitter, maar het originele ontstekingssysteem kan het niet zomaar aansturen, dan zal wss MS/KdFi, VEMS etc een oplossing moeten bieden.
-de 5 cylinder heeft een carterpan voor een FWD model. Die is helemaal vlak van onderen, in tegenstelling tot de 960 carterpan die een bult op het eind heeft die achter de vooras valt. Oplossing is een 6 cylinder carterpan pakken en die inkorten en weer aan elkaar lassen. Aangezien dit aluminium is is het lassen er van niet echt het makkelijkste klusje en de benodigde apperatuur (TIG-AC machine) is niet overal beschikbaar.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni

