18 January 2009, 11:56
Belg schreef:Je kan tegenwoordig bijna niet anders dan de verkoper naar de keuring laten gaan (in Belgie). Der moeten zowiezo de nummerplaten van het laatste inschrijvingsbewijs aanhangen. Anders ben je verplicht er garageplaten aan te hangen en ik kan je verzekeren dat garagisten daar tegenwoordig woekerprijzen voor vragen. Das een levendig en heel winstgevend handeltje.
Om een carpass te verkrijgen MOET je ook een afspraak maken met het controlestation (kost je ook nog eens 10 euro) Tis nl een betaalnummer.
Trouwens, die controle bij verkoop is een absurde zaak. Der worden de meest stomme dingen gecontroleerd die je als koper zowiezo zelf doet. Kortom, tis een lekker winstgevend zaakje.
Ik wist niet dat het in Belgie uberhaupt mogelijk was om als particulier een auto van een andere particulier te kopen waar geen nieuwe of bijna nieuwe keuring op zit.
In Nederland kun je zonder meer een auto kopen waarvan de TC verlopen is, maar van een Belgische kennis begreep ik dat je bij verkoop een auto wettelijk verplicht opnieuw moet laten keuren als verkoper, ook al zit er bijvoorbeeld nog een half jaar keuring op het voertuig.
Op zich vind ik dat eigenlijk helemaal geen slechte regeling.
Iemand kan in NL bijvoorbeeld zijn auto te koop zetten omdat er een gebrek is ontstaan wat bij de volgende keuring tot hoge reparatiekosten zal leiden en om dat voor te zijn kan zo iemand alvast de auto verkopen,zodat de ellende bij de volgende keuring voor rekening is van de nieuwe eigenaar. >