5 October 2008, 20:41
er blijft iets van een half litertje achter in de cooler.
dit hoef je dus alleen de eerste keer er in het carter te gooien als je de cooler gedemonteerd is geweest en alles leeg is gelopen.
dan de eerste keer als de cooler dan open gaat blijft deze halve liter achter in de cooler.
dan moet je het ff aan vullen.
bij een verversing hoef je dit niet te vervangen.
uitleg van daanheijn over vast rotten is waar.
je draait zo de aansluiting uit de alu.cooler vandaan.
je moet het zo zien.
in je auto zit maar een 4.5liter olie.
de olie smeert, koelt EN HOUD de viezigheidjes in de olie (achter gelaten door slijtage van demotordelen en verbranding) vast zodat deze niet bezinken in de caterterpan.
de olie moet dus op de aangeschreven fabrieks km ververst of ZEKER 1MAAL PER jAAR.
als je weinig km maakt per jaar komt er veel condenswater in de olie
omdat het water slecht verdampt op korte ritjes is er een hoger slijtage patroon van de motor ook omdat er vaker gestart word.
je kan dan ook beter iets eerder verversen voor een schonere motor met korte ritjes.
de 4.5 liter olie moet dus alle vieze deeltjes gangbaar houden zodat deze niet bezinkt in de carterpan.
het oliefilter haalt de grofste deeltjes eruit
maar de fijnste deeltjes gaan door het filter weer het olie circuit in.
dus geeft de slijtage aan de lagers end.
als jij met je 4.5 liter 100000km wilt rijden doe je best.
maar je zult weinig plezier van je motor hebben.
dit hoef je dus alleen de eerste keer er in het carter te gooien als je de cooler gedemonteerd is geweest en alles leeg is gelopen.
dan de eerste keer als de cooler dan open gaat blijft deze halve liter achter in de cooler.
dan moet je het ff aan vullen.
bij een verversing hoef je dit niet te vervangen.
uitleg van daanheijn over vast rotten is waar.
je draait zo de aansluiting uit de alu.cooler vandaan.
je moet het zo zien.
in je auto zit maar een 4.5liter olie.
de olie smeert, koelt EN HOUD de viezigheidjes in de olie (achter gelaten door slijtage van demotordelen en verbranding) vast zodat deze niet bezinken in de caterterpan.
de olie moet dus op de aangeschreven fabrieks km ververst of ZEKER 1MAAL PER jAAR.
als je weinig km maakt per jaar komt er veel condenswater in de olie
omdat het water slecht verdampt op korte ritjes is er een hoger slijtage patroon van de motor ook omdat er vaker gestart word.
je kan dan ook beter iets eerder verversen voor een schonere motor met korte ritjes.
de 4.5 liter olie moet dus alle vieze deeltjes gangbaar houden zodat deze niet bezinkt in de carterpan.
het oliefilter haalt de grofste deeltjes eruit
maar de fijnste deeltjes gaan door het filter weer het olie circuit in.
dus geeft de slijtage aan de lagers end.
als jij met je 4.5 liter 100000km wilt rijden doe je best.
maar je zult weinig plezier van je motor hebben.


![[Afbeelding: shockedy.gif]](http://img192.imageshack.us/img192/8264/shockedy.gif)