5 October 2008, 12:16
Er zit inderdaad een oliethermostaat tussen je oliefilter en het motorblok (aluminium blok). Het is ook geheel gewoon dat de oliekoeler niet warm wordt bij 'normaal' gebruik van de motor. Zeker bij het koelere weer zal de thermostaat gewoon niet opengaan omdat de olie simpelweg niet warm genoeg wordt. In de thermostaat zit een waspen die door de hitte langzaam ombuigt als een soort bi-metaal (hoop dat ik het zo goed vertel Kaasie
). Als het warm genoeg is zal het extra circuit naar je oliekoeler worden geopend en wordt ook deze gebruikt.
Zelf hebben wij een B21et met oliegekoelde turbo. Bij normaal rijden en af en toe een keertje 160, is ook bij ons de koeler vaak gewoon nog koud of handwarm. Heel normaal dus.
Bij het vervangen van de olie zal er altijd deels olie in de koeler blijven zitten. In de boekjes staat echter wel aangegeven hoeveel liter er voor de koeler extra moet worden gerekend (weet niet precies hoeveel). Bij verversen hoef je er echter niet speciaal aandacht aan te besteden. Gewoon alles aftappen via e carterplug en opnieuw vullen en steeds even met de pijlstok controleren of er al voldoende inzit. Stel dat de koeler een keertje open is geweest kun je daarna nog even het peil opnieuw controleren.
Er blijft dus een deel van de olie in de koeler zitten. Ikzelf heb nog nooit gehoord dat mensen ook deze leidingen loskoppelen om ook dit circuit af te tappen. Vaak zit alles een beetje vastgerot en is het beter dit gewoon te laten zitten.
). Als het warm genoeg is zal het extra circuit naar je oliekoeler worden geopend en wordt ook deze gebruikt.Zelf hebben wij een B21et met oliegekoelde turbo. Bij normaal rijden en af en toe een keertje 160, is ook bij ons de koeler vaak gewoon nog koud of handwarm. Heel normaal dus.
Bij het vervangen van de olie zal er altijd deels olie in de koeler blijven zitten. In de boekjes staat echter wel aangegeven hoeveel liter er voor de koeler extra moet worden gerekend (weet niet precies hoeveel). Bij verversen hoef je er echter niet speciaal aandacht aan te besteden. Gewoon alles aftappen via e carterplug en opnieuw vullen en steeds even met de pijlstok controleren of er al voldoende inzit. Stel dat de koeler een keertje open is geweest kun je daarna nog even het peil opnieuw controleren.
Er blijft dus een deel van de olie in de koeler zitten. Ikzelf heb nog nooit gehoord dat mensen ook deze leidingen loskoppelen om ook dit circuit af te tappen. Vaak zit alles een beetje vastgerot en is het beter dit gewoon te laten zitten.

