8 August 2008, 00:10
Beste Bob en Kimberly,
Het zal vast en zeker mogelijk zijn de automaat tegen de b21 of b23 motor te zetten, ik heb het zelf niet uitgezocht dus weet ik het ook niet zeker helaas. Aangezien de normale bakken wel tegen de b21 en b23 geschroefd kunnen worden, denk ik niet dat het een probleem is.
Ik heb sinds een week een B230 blok in mijn Amazon liggen, deze loopt alleen op gas dus geen injectie etc. Er moeten wel een aantal aanpassingen gedaan worden voordat het blok kan worden gemonteerd. Afhankelijk van de stand van het motorblok (schuin of recht) moeten er meer of minder aanpassingen gedaan worden. Aangezien ik van plan ben om er in de toekomst een turboblok in te zetten heb ik hem recht gezet. Edwin op dit forum heeft de meeste ervaring wat betreft deze ombouwen omdat hij eerst een b23 en vervolgens een b21et in zijn Amazon heeft gemonteerd.
De aanpassingen zijn een beetje afhankelijk van de keuze die wordt gemaakt, het verschil zit hem vooral bij de inlaatzijde. Ik heb er voor gekozen om de bekrachtigde hoofremcilinder en het nieuwe type stuurstang te laten vervallen en vervolgens een oud type stuurstang en alleen de hoofdremcilinder terug te monteren zonder bekrachtiging waardoor ik het inlaatspruitstuk van een B21et kon monteren. Edwin heeft deze zaken behouden en een nieuw inlaatspuitstuk vervaardigd (is naar mijn idee ook de beste oplossing maar ik draai misschien ook nog wel bij).
Wat betreft de rest van de aanpassingen;
- Nieuwe motorsteunen
- Elektrische fan setup
- Nieuwe slangaansluitingen van en naar radiateur
- B18/B20 carterpan
- B18/B20 oliepomp
- Verwijderen van de viscokoppeling
- Eventueel zwaardere motorsteunen
Er zijn nog meer aanpassingen nodig afhankelijk van het motorblok dat je kiest. Algemeen kun je zeggen; des te nieuwer het blok des te meer aanpassingen. Uiteraard is er ook nog de kwestie brandstofkeuze en injectie of carburateur, ook hiervoor geldt hetzelfde.
Edwin kan vast nog wel wat toevoegen aan het verhaal.
Alvast succes met keuzes maken!
Groeten Niels
Het zal vast en zeker mogelijk zijn de automaat tegen de b21 of b23 motor te zetten, ik heb het zelf niet uitgezocht dus weet ik het ook niet zeker helaas. Aangezien de normale bakken wel tegen de b21 en b23 geschroefd kunnen worden, denk ik niet dat het een probleem is.
Ik heb sinds een week een B230 blok in mijn Amazon liggen, deze loopt alleen op gas dus geen injectie etc. Er moeten wel een aantal aanpassingen gedaan worden voordat het blok kan worden gemonteerd. Afhankelijk van de stand van het motorblok (schuin of recht) moeten er meer of minder aanpassingen gedaan worden. Aangezien ik van plan ben om er in de toekomst een turboblok in te zetten heb ik hem recht gezet. Edwin op dit forum heeft de meeste ervaring wat betreft deze ombouwen omdat hij eerst een b23 en vervolgens een b21et in zijn Amazon heeft gemonteerd.
De aanpassingen zijn een beetje afhankelijk van de keuze die wordt gemaakt, het verschil zit hem vooral bij de inlaatzijde. Ik heb er voor gekozen om de bekrachtigde hoofremcilinder en het nieuwe type stuurstang te laten vervallen en vervolgens een oud type stuurstang en alleen de hoofdremcilinder terug te monteren zonder bekrachtiging waardoor ik het inlaatspruitstuk van een B21et kon monteren. Edwin heeft deze zaken behouden en een nieuw inlaatspuitstuk vervaardigd (is naar mijn idee ook de beste oplossing maar ik draai misschien ook nog wel bij).
Wat betreft de rest van de aanpassingen;
- Nieuwe motorsteunen
- Elektrische fan setup
- Nieuwe slangaansluitingen van en naar radiateur
- B18/B20 carterpan
- B18/B20 oliepomp
- Verwijderen van de viscokoppeling
- Eventueel zwaardere motorsteunen
Er zijn nog meer aanpassingen nodig afhankelijk van het motorblok dat je kiest. Algemeen kun je zeggen; des te nieuwer het blok des te meer aanpassingen. Uiteraard is er ook nog de kwestie brandstofkeuze en injectie of carburateur, ook hiervoor geldt hetzelfde.
Edwin kan vast nog wel wat toevoegen aan het verhaal.
Alvast succes met keuzes maken!
Groeten Niels
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2