5 July 2008, 21:10
Ik heb inmiddels ook enige ervaring opgedaan met lassen.
Inmiddels een aantal gaten in de vloer dichtgemaakt. Met karton een malletje gemaakt over het gat heen (groter maken dan het gat, want de randen van doorgeroest plaatwerk zijn errug dun. Vervolgens plaatje maken van de mal. (doe ik met een doorslijpschijf van 1 mm, zo klaar!). Vervolgens met plaatje het "nieuwe" gat aftekenen en inslijpen (als je er met de slijptol niet bijkomt, werkt een dremel ook super! Vervolgens randen van de te lassen oppervlakte GOED blank maken. Het in te lassen plaatwerk eerst rondom hechten i.v.m. met het trekken van de plaat door de warmte. Daarna stukje bij beetje dichtlassen. Let wel op : als je werkstuk erg warm is. prik je erg gemakkelijk doorheen. TIP: Heb je er een gaatje in geprikt, las het dan weer dicht met een stukje aluminium erachter. Dit voert de wamte snel af, maar hecht niet aan je werkstuk.
Ik werk met een Electro Beckum, plm 25Ampere / 0,6 mm draad/ draadsnelheid 10. Belangrijk is om je draad niet te zwaar te laten lopen, via de goede geleider ( zitten bij mij 4 mogelijkheden op de geleidingsrol). Houdt redelijk afstand van je werkstuk anders krijg je van die kleine keuteltjes i.p.v. gevloeid materiaal. Afstand kun je ook makkelijk bewaren door te lassen met een gasmondstuk voor proplassen, hier zitten 2 oortjes aan waardoor je de juiste afstand kunt bewaren. Bij proplassen probeer ik eerst uit hoelang ik moet lassen om het gat (vanuit het midden) vol te lassen. Meestal na 4 of 5 seconden lassen is je proplas gemaakt zonder dat je veel materiaal moet wegslijpen. Bij elke proplas tel ik dus mee!. Zeer belangrijk is om je slang zo recht mogelijk te houden zodat de draad niet zal haperen. Zo heb ik ook de vloer achterzijde weer verlengd, achterbalk in elkaar gezet en ingelast.
Oja, Dop heb je post ontvangen, nogmaals bedankt!
Inmiddels een aantal gaten in de vloer dichtgemaakt. Met karton een malletje gemaakt over het gat heen (groter maken dan het gat, want de randen van doorgeroest plaatwerk zijn errug dun. Vervolgens plaatje maken van de mal. (doe ik met een doorslijpschijf van 1 mm, zo klaar!). Vervolgens met plaatje het "nieuwe" gat aftekenen en inslijpen (als je er met de slijptol niet bijkomt, werkt een dremel ook super! Vervolgens randen van de te lassen oppervlakte GOED blank maken. Het in te lassen plaatwerk eerst rondom hechten i.v.m. met het trekken van de plaat door de warmte. Daarna stukje bij beetje dichtlassen. Let wel op : als je werkstuk erg warm is. prik je erg gemakkelijk doorheen. TIP: Heb je er een gaatje in geprikt, las het dan weer dicht met een stukje aluminium erachter. Dit voert de wamte snel af, maar hecht niet aan je werkstuk.
Ik werk met een Electro Beckum, plm 25Ampere / 0,6 mm draad/ draadsnelheid 10. Belangrijk is om je draad niet te zwaar te laten lopen, via de goede geleider ( zitten bij mij 4 mogelijkheden op de geleidingsrol). Houdt redelijk afstand van je werkstuk anders krijg je van die kleine keuteltjes i.p.v. gevloeid materiaal. Afstand kun je ook makkelijk bewaren door te lassen met een gasmondstuk voor proplassen, hier zitten 2 oortjes aan waardoor je de juiste afstand kunt bewaren. Bij proplassen probeer ik eerst uit hoelang ik moet lassen om het gat (vanuit het midden) vol te lassen. Meestal na 4 of 5 seconden lassen is je proplas gemaakt zonder dat je veel materiaal moet wegslijpen. Bij elke proplas tel ik dus mee!. Zeer belangrijk is om je slang zo recht mogelijk te houden zodat de draad niet zal haperen. Zo heb ik ook de vloer achterzijde weer verlengd, achterbalk in elkaar gezet en ingelast.
Oja, Dop heb je post ontvangen, nogmaals bedankt!
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029