23 May 2008, 13:01
bij mn amazon (B21 met enkele carb, een van het type waar jij er 2 van hebt) en daarvan is volgens mij de naald/sproeier versleten. Ook kan het membraan van een carb gescheurd zijn. bootmotoren worden vaak op grotere gasstanden belast met veel constante toerentallen (is mij iig opgevallen), dus dan hangt de naald vaak op dezelfde plek bij de sproeier, misschien is er daardoor wel wat meer afgesleten dan normaal bij een automotor het geval is.
Let wel op met die te hoge motorolie stand, das natuurlijk allemaal benzine die er bij zit. op zich kan een B18/B20 veel hebben maar is toch beter om zulke verdunde olie niet te lang te gebruiken. Volgens mij is ie al vervangen?
Wat zeer nuttig is bij het afstellen van carbs is een breedband lambdasonde. helemaal compleet met stekkers enzo kun je zoiets hebben vanaf ruwweg 120 euro. kun je ieder moment zien wat je lucht/brandstof verhouding is. ik heb er nu eentje in mn 240 en das echt handig, zie je direct of er iets mis is. Eigenlijk niet nodig om permanent te installeren bij een boot (of auto), alleen voor afstellen is genoeg eigenlijk (tenzij je veel gaat knutselen om meer vermogen oid te krijgen).
Hier staan nog wat tips:
http://www.amazoncars.nl/onderhoud/artik...ratie.html
Vaak zijn het dingen die wat versleten zijn bij carbs. bij mijn honda XR80 (kleine off-road motorfiets) heb ik ook tijden geklooid met afstelling, pas na nieuwe sproeiers, naald, vlotter en pakkingen kreeg ik consistente resultaten na afstellen. nu loopt ie veel te hard
Let wel op met die te hoge motorolie stand, das natuurlijk allemaal benzine die er bij zit. op zich kan een B18/B20 veel hebben maar is toch beter om zulke verdunde olie niet te lang te gebruiken. Volgens mij is ie al vervangen?
Wat zeer nuttig is bij het afstellen van carbs is een breedband lambdasonde. helemaal compleet met stekkers enzo kun je zoiets hebben vanaf ruwweg 120 euro. kun je ieder moment zien wat je lucht/brandstof verhouding is. ik heb er nu eentje in mn 240 en das echt handig, zie je direct of er iets mis is. Eigenlijk niet nodig om permanent te installeren bij een boot (of auto), alleen voor afstellen is genoeg eigenlijk (tenzij je veel gaat knutselen om meer vermogen oid te krijgen).
Hier staan nog wat tips:
http://www.amazoncars.nl/onderhoud/artik...ratie.html
Vaak zijn het dingen die wat versleten zijn bij carbs. bij mijn honda XR80 (kleine off-road motorfiets) heb ik ook tijden geklooid met afstelling, pas na nieuwe sproeiers, naald, vlotter en pakkingen kreeg ik consistente resultaten na afstellen. nu loopt ie veel te hard

240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni