21 April 2008, 22:18
Iedereen hier zal het vast wel kennen (740 en nieuwer rijders uitgezonderd
); een roestplekje hier en daar op de volvo.
Ik ben wel benieuw wat nu de beste manier is om roestplekjes aan te pakken.
Ik deed het tot nu toe zo:
Ik elke keer als ik een bobeltje roest zag of een ontbrekend stukje lak, krabbelde ik dat open en smeerde er FERTAN op.
Dit spul zorgt ervoor dat er een ander soort oxidatie ontstaat, die niet meer verder roest. De bruine roestplek of blank ijzer wordt dan zwart. Het is heel dun en trekt goed in de kiertjes en proriën.
Dit werkte altijd goed, de plekjes zijn niet verder geroest in de tussen tijd. Het dure ienie mienie potje fertan is intussen op, dus ik heb een nieuw potje gehaald. Dit keer een ander merk: NOVEROX. Dit potje is veel groter en de prijs is lager. Ik merkte alleen dat het spul veel dikker is, lastig uit te smeren. Hoe het spul houdt en hoe het reageert moet ik nog ook even afwachten.
Maar met zon gespikkelde beer wil je niet blijven rijden. De zomer breekt aan dus het wordt tijd om dit aan te pakken en weer van een laagje glimmende lak te voorzien.
Nu gebruikte ik zelf altijd ijzermenie op roestplekken, helaas is dat tegenwoordig een stuk milieuvriendelijker en waarschijnlijk daardoor minder roestwerend. Alternatieven zijn zinkspray, gewone primer, of gewoon over je zwart geblakerde ijzer lakken. Dat laatste lijkt me niet echt een goede oplossing
Menie heeft als voordeel dat het redelijk snel droogt, maar wel vrij lang "zacht" blijft. Omdat je het met de kwast aanbrengt kun je er ook kleine putjes met opvullen als je een beetje handig met de kwast omgaat. Ik heb er nog nooit gezien, maar ik hoorde dat menie in de bovenliggende laklaag kan "doordrukken", je houdt op die plek dan een donkere plek.
Met zinkspray heb ik geen ervaring. Lijkt me wel makkelijk om aan te brengen maar je kan er minder secuur kleine plekjes mee doen lijkt me.
Ook de bodem van de auto wil wel eens wat roest vertonen. Wat is hier de beste aanpak.
De meeste auto's (de mijne in iedere geval) hebben een laag tectiel. Beschermd goed, maar als het uitdroogt/hard wordt werkt het niet zo best meer volgens mij. Op boten smeren ze altijd dikke koolteer (onderwater gedeelte), dit leek me ook wel wat voor op de bodem/wielkasten, maar hier is tegenwoordig ook lastig aan te komen.
Kortom wie heeft er goede tips/ walktrough :-* voor roestklussen. Dus welke roestomvormer is goed, welke grondlaag en indien nodig hoe plamuren en waarmee (polyester). En wat is het beste spul voor holtes, kokers, bodem etc etc.

Ik ben wel benieuw wat nu de beste manier is om roestplekjes aan te pakken.
Ik deed het tot nu toe zo:
Ik elke keer als ik een bobeltje roest zag of een ontbrekend stukje lak, krabbelde ik dat open en smeerde er FERTAN op.
Dit spul zorgt ervoor dat er een ander soort oxidatie ontstaat, die niet meer verder roest. De bruine roestplek of blank ijzer wordt dan zwart. Het is heel dun en trekt goed in de kiertjes en proriën.
Dit werkte altijd goed, de plekjes zijn niet verder geroest in de tussen tijd. Het dure ienie mienie potje fertan is intussen op, dus ik heb een nieuw potje gehaald. Dit keer een ander merk: NOVEROX. Dit potje is veel groter en de prijs is lager. Ik merkte alleen dat het spul veel dikker is, lastig uit te smeren. Hoe het spul houdt en hoe het reageert moet ik nog ook even afwachten.
Maar met zon gespikkelde beer wil je niet blijven rijden. De zomer breekt aan dus het wordt tijd om dit aan te pakken en weer van een laagje glimmende lak te voorzien.
Nu gebruikte ik zelf altijd ijzermenie op roestplekken, helaas is dat tegenwoordig een stuk milieuvriendelijker en waarschijnlijk daardoor minder roestwerend. Alternatieven zijn zinkspray, gewone primer, of gewoon over je zwart geblakerde ijzer lakken. Dat laatste lijkt me niet echt een goede oplossing
Menie heeft als voordeel dat het redelijk snel droogt, maar wel vrij lang "zacht" blijft. Omdat je het met de kwast aanbrengt kun je er ook kleine putjes met opvullen als je een beetje handig met de kwast omgaat. Ik heb er nog nooit gezien, maar ik hoorde dat menie in de bovenliggende laklaag kan "doordrukken", je houdt op die plek dan een donkere plek.
Met zinkspray heb ik geen ervaring. Lijkt me wel makkelijk om aan te brengen maar je kan er minder secuur kleine plekjes mee doen lijkt me.
Ook de bodem van de auto wil wel eens wat roest vertonen. Wat is hier de beste aanpak.
De meeste auto's (de mijne in iedere geval) hebben een laag tectiel. Beschermd goed, maar als het uitdroogt/hard wordt werkt het niet zo best meer volgens mij. Op boten smeren ze altijd dikke koolteer (onderwater gedeelte), dit leek me ook wel wat voor op de bodem/wielkasten, maar hier is tegenwoordig ook lastig aan te komen.
Kortom wie heeft er goede tips/ walktrough :-* voor roestklussen. Dus welke roestomvormer is goed, welke grondlaag en indien nodig hoe plamuren en waarmee (polyester). En wat is het beste spul voor holtes, kokers, bodem etc etc.