4 April 2008, 20:36
Na lang wikken en wegen,zoeken, info vergaren dan toch maar de knoop doorgehakt.
In de Amazon komt achter de B21ET een M46 bak !
Ik zal de voortgang van dit project in dit topic bijhouden.
Vandaag de "kick-off"met wat foto's van de M46....
![[Afbeelding: dsc00055tw3.th.jpg]](http://img122.imageshack.us/img122/7935/dsc00055tw3.th.jpg)
Onder deze kluit vet met zand zit -vermoed ik- een M46 bak.
Morgen gaat ie mee naar m'n werk voor een knip- en scheerbeurt met de stoomcleaner.
![[Afbeelding: baklp6.th.jpg]](http://img227.imageshack.us/img227/8208/baklp6.th.jpg)
Na de schoonmaakbeurt....
![[Afbeelding: tandwielenhn4.th.jpg]](http://img405.imageshack.us/img405/3864/tandwielenhn4.th.jpg)
Geen brokken,geen slijpsel , alleen maar schone ATF olie. De magnetische aftapplug was
licht aangeslagen met een beetje "ijzerdons"
![[Afbeelding: kopphuisyb0.th.jpg]](http://img245.imageshack.us/img245/3193/kopphuisyb0.th.jpg)
Het gelaste kopp.huis.Dit is een exemplaar voor een koppelingkabel.
Dit moet ik veranderen in een hydraulisch systeem.....
![[Afbeelding: beugel2iw2.th.jpg]](http://img365.imageshack.us/img365/5015/beugel2iw2.th.jpg)
Beugel gemaakt voor de kopp.cilinder.
Deze komt aan het blok bij de startmotor.
![[Afbeelding: beugel3pg1.th.jpg]](http://img232.imageshack.us/img232/155/beugel3pg1.th.jpg)
![[Afbeelding: beugel4yf1.th.jpg]](http://img146.imageshack.us/img146/6494/beugel4yf1.th.jpg)
Niet echt spannende dingen , maar dit is het laatste nieuws.
Bak is nu in de Hammerite gezet.
De koker waar de pook aan vast zit is ingekort ,en verlaagd.
En het gelaste kopp.huis zit er nu op.
De kopp.hevel komt van een M90 bak.
![[Afbeelding: bakbovenma8.th.jpg]](http://img222.imageshack.us/img222/108/bakbovenma8.th.jpg)
![[Afbeelding: bakvoorgq5.th.jpg]](http://img508.imageshack.us/img508/6347/bakvoorgq5.th.jpg)
![[Afbeelding: steunoudts5.th.jpg]](http://img141.imageshack.us/img141/3326/steunoudts5.th.jpg)
Dit is de oude "240"steun .Deze is niet te gebruiken want hij steekt te ver naar beneden.
Hier de nieuwe .
Stukje strip , plakje U-profiel erop gelast , en effe " Hammeriten "
Ik moest wel aan beide zijden van het rubber een hap er uit slijpen, want anders kwam ik in de knoei met de bouten.
![[Afbeelding: steunnieuwda1.th.jpg]](http://img167.imageshack.us/img167/7558/steunnieuwda1.th.jpg)
Plaatje van de Amazon steun.Deze is niet verandert.
![[Afbeelding: dwarssteun2wx2.th.jpg]](http://img125.imageshack.us/img125/3490/dwarssteun2wx2.th.jpg)
Maar omdat het ophangpunt 2 cm naar achter is gegaan (de M46 bak is langer ) moest ik adapterplaatjes maken.En omdat het rubber 1 cm lager staat dan bij de M 41 hebben de plaatjes een dikte van 8 mm .
Vanwege de schuine stand wordt de afstand dan vanzelf 1 cm.
![[Afbeelding: dwarssteun1vk5.th.jpg]](http://img380.imageshack.us/img380/8773/dwarssteun1vk5.th.jpg)
Liep op de sloop tegen deze bak aan .Zat in een rechtsgestuurde 240 met heel weinig KM's (150.000).
Ik heb nu voor 100 euro een reserve M46 met KM telleraansluiting.
![[Afbeelding: reservebakmn2.th.jpg]](http://img110.imageshack.us/img110/9512/reservebakmn2.th.jpg)
![[Afbeelding: bakkenopzijig6.th.jpg]](http://img237.imageshack.us/img237/8123/bakkenopzijig6.th.jpg)
Hier de M41 en de M46 gebroedelijk naast elkaar...
![[Afbeelding: bakkenboven2ou5.th.jpg]](http://img393.imageshack.us/img393/7500/bakkenboven2ou5.th.jpg)
De dikke en de dunne...
![[Afbeelding: bakgemontxj1.th.jpg]](http://img225.imageshack.us/img225/4913/bakgemontxj1.th.jpg)
![[Afbeelding: bakonderkantix0.th.jpg]](http://img89.imageshack.us/img89/5273/bakonderkantix0.th.jpg)
Woorden schieten tekort...
![[Afbeelding: koppcilsteunms9.th.jpg]](http://img233.imageshack.us/img233/6011/koppcilsteunms9.th.jpg)
Hier de steun voor de kopp.cilinder.Deze zit dus niet meer vast aan het kopp.huis ,maar aan
het blok.
![[Afbeelding: vulplaatjewd5.th.jpg]](http://img389.imageshack.us/img389/9320/vulplaatjewd5.th.jpg)
Dit is het adapterplaatje.
Hier is goed te zien dat het de combinatie is van " vullen " ( 8mm ), en naar achter brengen ( 20 mm ).
Uiteraard alles met RVS bouten.
Veel meer valt er niet over te zeggen.
Omdat alle problemen al vooraf waren getackled was dit gewoon een "boutje / moertje "verhaal.
In de Amazon komt achter de B21ET een M46 bak !
Ik zal de voortgang van dit project in dit topic bijhouden.
Vandaag de "kick-off"met wat foto's van de M46....
![[Afbeelding: dsc00055tw3.th.jpg]](http://img122.imageshack.us/img122/7935/dsc00055tw3.th.jpg)
Onder deze kluit vet met zand zit -vermoed ik- een M46 bak.
Morgen gaat ie mee naar m'n werk voor een knip- en scheerbeurt met de stoomcleaner.
![[Afbeelding: baklp6.th.jpg]](http://img227.imageshack.us/img227/8208/baklp6.th.jpg)
Na de schoonmaakbeurt....
![[Afbeelding: tandwielenhn4.th.jpg]](http://img405.imageshack.us/img405/3864/tandwielenhn4.th.jpg)
Geen brokken,geen slijpsel , alleen maar schone ATF olie. De magnetische aftapplug was
licht aangeslagen met een beetje "ijzerdons"
![[Afbeelding: kopphuisyb0.th.jpg]](http://img245.imageshack.us/img245/3193/kopphuisyb0.th.jpg)
Het gelaste kopp.huis.Dit is een exemplaar voor een koppelingkabel.
Dit moet ik veranderen in een hydraulisch systeem.....
![[Afbeelding: beugel2iw2.th.jpg]](http://img365.imageshack.us/img365/5015/beugel2iw2.th.jpg)
Beugel gemaakt voor de kopp.cilinder.
Deze komt aan het blok bij de startmotor.
![[Afbeelding: beugel3pg1.th.jpg]](http://img232.imageshack.us/img232/155/beugel3pg1.th.jpg)
![[Afbeelding: beugel4yf1.th.jpg]](http://img146.imageshack.us/img146/6494/beugel4yf1.th.jpg)
Niet echt spannende dingen , maar dit is het laatste nieuws.
Bak is nu in de Hammerite gezet.
De koker waar de pook aan vast zit is ingekort ,en verlaagd.
En het gelaste kopp.huis zit er nu op.
De kopp.hevel komt van een M90 bak.
![[Afbeelding: bakbovenma8.th.jpg]](http://img222.imageshack.us/img222/108/bakbovenma8.th.jpg)
![[Afbeelding: bakvoorgq5.th.jpg]](http://img508.imageshack.us/img508/6347/bakvoorgq5.th.jpg)
![[Afbeelding: steunoudts5.th.jpg]](http://img141.imageshack.us/img141/3326/steunoudts5.th.jpg)
Dit is de oude "240"steun .Deze is niet te gebruiken want hij steekt te ver naar beneden.
Hier de nieuwe .
Stukje strip , plakje U-profiel erop gelast , en effe " Hammeriten "
Ik moest wel aan beide zijden van het rubber een hap er uit slijpen, want anders kwam ik in de knoei met de bouten.
![[Afbeelding: steunnieuwda1.th.jpg]](http://img167.imageshack.us/img167/7558/steunnieuwda1.th.jpg)
Plaatje van de Amazon steun.Deze is niet verandert.
![[Afbeelding: dwarssteun2wx2.th.jpg]](http://img125.imageshack.us/img125/3490/dwarssteun2wx2.th.jpg)
Maar omdat het ophangpunt 2 cm naar achter is gegaan (de M46 bak is langer ) moest ik adapterplaatjes maken.En omdat het rubber 1 cm lager staat dan bij de M 41 hebben de plaatjes een dikte van 8 mm .
Vanwege de schuine stand wordt de afstand dan vanzelf 1 cm.
![[Afbeelding: dwarssteun1vk5.th.jpg]](http://img380.imageshack.us/img380/8773/dwarssteun1vk5.th.jpg)
Liep op de sloop tegen deze bak aan .Zat in een rechtsgestuurde 240 met heel weinig KM's (150.000).
Ik heb nu voor 100 euro een reserve M46 met KM telleraansluiting.
![[Afbeelding: reservebakmn2.th.jpg]](http://img110.imageshack.us/img110/9512/reservebakmn2.th.jpg)
![[Afbeelding: bakkenopzijig6.th.jpg]](http://img237.imageshack.us/img237/8123/bakkenopzijig6.th.jpg)
Hier de M41 en de M46 gebroedelijk naast elkaar...
![[Afbeelding: bakkenboven2ou5.th.jpg]](http://img393.imageshack.us/img393/7500/bakkenboven2ou5.th.jpg)
De dikke en de dunne...
![[Afbeelding: bakgemontxj1.th.jpg]](http://img225.imageshack.us/img225/4913/bakgemontxj1.th.jpg)
![[Afbeelding: bakonderkantix0.th.jpg]](http://img89.imageshack.us/img89/5273/bakonderkantix0.th.jpg)
Woorden schieten tekort...
![[Afbeelding: koppcilsteunms9.th.jpg]](http://img233.imageshack.us/img233/6011/koppcilsteunms9.th.jpg)
Hier de steun voor de kopp.cilinder.Deze zit dus niet meer vast aan het kopp.huis ,maar aan
het blok.
![[Afbeelding: vulplaatjewd5.th.jpg]](http://img389.imageshack.us/img389/9320/vulplaatjewd5.th.jpg)
Dit is het adapterplaatje.
Hier is goed te zien dat het de combinatie is van " vullen " ( 8mm ), en naar achter brengen ( 20 mm ).
Uiteraard alles met RVS bouten.
Veel meer valt er niet over te zeggen.
Omdat alle problemen al vooraf waren getackled was dit gewoon een "boutje / moertje "verhaal.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.

