13 March 2008, 11:07
Kleppen zijn nog goed, die zijn nog geen 10.000KM terug gestelt voor de tweede keer nadat de auto op gas is gezet. De rest van de bekabeling en de ontsteking zelf zijn behalve de contactpunten ook recent vervangen. Bij de laatste reparatie bij een niet nader te noemen gespecialiseerd oldtimer Volvo bedrijf zijn de contactpunten nagekeken, en die zagen er nog als nieuw uit. Er zijn toen ook een nieuwe rotor, verdeelkap, en nieuwe bougiekabels opgekomen, dus dat zit wel snor.
Mn collega die dinsdagavond even meereed en monteur is geweest zei dat het klonk als een typisch vochtprobleem. Toen viel voor mij een puzelstukje op zijn plek. Bij de laatste reparatie is oa mijn thermostaat vervangen, en omdat mijn ontsteking open lag om na te kijken is daar toen nogal een plens water overheen gevallen. De monteur heeft daarna niks drooggemaakt verder, en ontwetend als ik ben dacht "dat het wel goed zou gaan dan".
Vanmorgen heb ik de ontsteking even open gehad en zover als het ging heb de boel daar even vochtvrij proberen te maken. Met een klein stukje schuurpapier heb ik de contactpunten licht geschuurd, en tevens heb ik de bougiekabels en de kabel van de bobine naar de verdeler nagekeken. Daarbij bleek dat de bobinekabel zowel bij de bobine als op de verdeler niet goed op hun plek zaten. Vooral de isolatie zat niet op zn plek, maar ik kon de kabel zelf ook verder op de contacten drukken. Bougiekabels hadden hetzelfde probleem. Er zaten er twee goed op hun plek, terwijl ik de andere twee toch een stuk verder kon aanduwen....
Na het starten van de auto wat nogal klote ging omdat hij voordat ik aan de gang ging hem had laten verzuipen leek het alsof de motor een stuk lekkerder loopt. Na een rondje om de kerk weet ik het zeker, hij loopt beter. Stationair loopt hij nu iets harder, en hij trekt beter op. Ik ben er nu min of meer van overtuigd dat ik mijn auto maar niet meer bij die garage in onderhoud moet geven, maar het onderhoud dus toch beter aan mn buurman kan overlaten of zelf kan doen.
Mn collega die dinsdagavond even meereed en monteur is geweest zei dat het klonk als een typisch vochtprobleem. Toen viel voor mij een puzelstukje op zijn plek. Bij de laatste reparatie is oa mijn thermostaat vervangen, en omdat mijn ontsteking open lag om na te kijken is daar toen nogal een plens water overheen gevallen. De monteur heeft daarna niks drooggemaakt verder, en ontwetend als ik ben dacht "dat het wel goed zou gaan dan".
Vanmorgen heb ik de ontsteking even open gehad en zover als het ging heb de boel daar even vochtvrij proberen te maken. Met een klein stukje schuurpapier heb ik de contactpunten licht geschuurd, en tevens heb ik de bougiekabels en de kabel van de bobine naar de verdeler nagekeken. Daarbij bleek dat de bobinekabel zowel bij de bobine als op de verdeler niet goed op hun plek zaten. Vooral de isolatie zat niet op zn plek, maar ik kon de kabel zelf ook verder op de contacten drukken. Bougiekabels hadden hetzelfde probleem. Er zaten er twee goed op hun plek, terwijl ik de andere twee toch een stuk verder kon aanduwen....
Na het starten van de auto wat nogal klote ging omdat hij voordat ik aan de gang ging hem had laten verzuipen leek het alsof de motor een stuk lekkerder loopt. Na een rondje om de kerk weet ik het zeker, hij loopt beter. Stationair loopt hij nu iets harder, en hij trekt beter op. Ik ben er nu min of meer van overtuigd dat ik mijn auto maar niet meer bij die garage in onderhoud moet geven, maar het onderhoud dus toch beter aan mn buurman kan overlaten of zelf kan doen.