13 March 2008, 00:03
Klinkt als slijtage aan de kunstof busjes die uit het paravan komt. Ik heb het probleem ooit gehad bij mijn allereerste auto, waar de busjes totaal uitgelubberd was. Het asje is dan niet meer gecentreerd, waardoor de ruitenwisserarm minder grip heeft op de ruit, en dus kabaal gaat maken. Het zal dan moeilijk te zien zijn, maar je ruitenwisserarm zit dan wat scheef op de ruit, en dat veroorzaakt het schuren over de ruit. De enige oplossing is dus, die busjes vervangen waar de asjes doorheen gaan. Een druppeltje olie helpt niet, aangezien het alleen maar verder zal gaan slijten. Het helpt voor slechts een tijdje, en dan begint het probleem dus weer van voren af aan. Het zaakje zal steeds verder gaan slijten, tot je na verloop van tijd een kapot busje hebt, en het asje dus niet meer gecentreerd is. Je kan voelen of er speling is op het asje, door de ruitenwisserarm van de ruit te halen, en voorzichtig heen en weer te bewegen. Is dat het geval, zit het probleem in het busje, en zul je het dus moeten vervangen. Ik weet niet of er daarvoor vervangend materiaal te koop is.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992