11 March 2008, 10:32
De originele ontsteking (in goede conditie en goed afgesteld) is perfect in staat goede vonken te produceren.
Contactpuntjes zijn een beproefde methode maar je moet ze af en toe stellen (ze slijten), is goed zelf te doen en alles wat je nodig hebt is een schroevedraaier en voelermaatjes.
- verwijder verdelerkap en rotor, je ziet de contactpunten en een as met vier nokken
- kijk of de puntjes nog een bol gelijkmatig oppervlak hebben, zo niet zijn ze ingebrand en kan je beter nieuwe halen (of bijvijlen)
- verdraai de motor (aan de bout op de onderste poelie) tot de puntjes maximaal geopend zijn
- meet en pas zonodig de opening aan (0.4 mm)
- smeer een minimaal beetje vet op de nokjes
- maak puntjes, rotor en verdelerkap schoon met aceton o.i.d.
- alles terugstoppen (verdelerkap past maar op ÃÃn manier op de verdeler) en klaar
Contactpuntjes zijn een beproefde methode maar je moet ze af en toe stellen (ze slijten), is goed zelf te doen en alles wat je nodig hebt is een schroevedraaier en voelermaatjes.
- verwijder verdelerkap en rotor, je ziet de contactpunten en een as met vier nokken
- kijk of de puntjes nog een bol gelijkmatig oppervlak hebben, zo niet zijn ze ingebrand en kan je beter nieuwe halen (of bijvijlen)
- verdraai de motor (aan de bout op de onderste poelie) tot de puntjes maximaal geopend zijn
- meet en pas zonodig de opening aan (0.4 mm)
- smeer een minimaal beetje vet op de nokjes
- maak puntjes, rotor en verdelerkap schoon met aceton o.i.d.
- alles terugstoppen (verdelerkap past maar op ÃÃn manier op de verdeler) en klaar
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969