10 March 2008, 05:29
en idd., zoals ik al zei/dacht, klik
Citaat:AMSTERDAM - Wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer) doet er verstandig aan om oude auto's die niet al te vies zijn, straks toch toe te laten tot de stad binnen de ring.
In dat geval hoeft hij niet te vrezen - zoals minister Camiel Eurlings voorziet - dat de rechter hem terugfluit.
Dat zegt universitair hoofddocent bestuursrecht Hans Peters van de Universiteit van Tilburg. Als de gemeente genoeg ruimte laat voor uitzonderingen op de regel dat auto's van voor 1992 straks de stad niet meer in mogen, zal de milieuzone volgens hem vermoedelijk standhouden voor de rechter.
Herrema moet een oplossing verzinnen voor de 'kruimelgevallen', zoals Peters dat noemt. Het zal er straks op aankomen hoeveel kleinere, oude auto's die ook schoon zijn, uit de stad worden geweerd. ''Als die groep twintig procent uitmaakt van het totaal aantal oude auto's die uit de stad moeten blijven, tast dat de begrenzing aan. Als het maar om ÃÃn procent gaat, is dat gevaar veel kleiner.''
Peters: ''De rechter zal zich afvragen: deugt dat beleid? Is het willekeurig, of zorgvuldig en redelijk tot stand gekomen? Een jaartal is per definitie onredelijk, maar kan ook heel plausibel worden, als de gemeente kan laten zien dat de begrenzing eerlijk is en niet door een worp met de dobbelsteen tot stand gekomen.''
De grens is geen nattevingerwerk geweest: Herrema is tot de grens van 1992 gekomen omdat dat jaar de eerste Europese norm voor de uitstoot van auto's van kracht werd. ''Als de gemeente grosso modo de grens op 1992 stelt en daarbij een ontheffing regelt voor de kleine autootjes, dan zie ik nog niet op voorhand gebeuren dat de rechter ze terugfluit,'' zegt Peters.
Een al te rigide grens per 1992 duidt op willekeur, zegt ook de in verkeersrecht gespecialiseerde Amsterdamse advocaat Frits Mekke. ''Van die mooie oude Volvo's die in de jaren zeventig al netjes met een katalysator rondreden, zouden wat mij betreft best een zaak hebben,'' zegt hij.
Hij kan bijna niet wachten om bij de rechter de ban te breken voor een oude auto. ''Het getuigt van vooringenomenheid om te stellen dat oude auto's vies zijn en om nieuwe auto's zomaar vrij baan te geven.''
Minister Camiel Eurlings (Verkeer) liet zich donderdag in de Tweede Kamer ongemeen kritisch uit over dit Amsterdamse plan, dat de luchtkwaliteit ten goede moet komen. Hij sprak van 'een kwetsbaar besluit' en voorspelde dat de rechter 'zich wel eens negatief zou kunnen uitspreken over zo'n maatregel'.
Overigens kan Eurlings volgens Peters ook zelf ingrijpen als elke gemeente zijn eigen milieuzone instelt en automobilisten geconfronteerd dreigen te worden met een 'lappendeken' van regels.
Eurlings zegt daarvoor te vrezen en kan daar dus desnoods zelf wat aan doen.
''Als het een ratjetoe wordt die in strijd is met het algemeen belang, kan de regering gebruik maken van haar spontaan vernietigingsrecht. Maar dat is wel een paardenmiddel,'' zegt Peters.
 Het Parool, 08-03-2008, 11:09 uur
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99