12 February 2008, 10:19
Rob,
je moet het zo zien:
Als jij in een normale situatie je kachel niet aan hebt staan, stroomt daar ook geen warm water door, dus dan is er geen circulatiecircuit over je kachel.
Dit komt overeen met je rode verbinding dicht te knijpen.
De stroming door je verdamper is prima, het kan naar de verdamper stromen via een T-stuk, waarvan een poot is afgestopt(=rode verb.) dan stroomt het door je verdamper naar het andere T-stuk en kan dan alleen maar richting blok omdat daar ook het T=stuk aan een kant is afgeblind.
Let goed op: Dit is alleen zo indien de aansluitingen van de kachel en dus de aftakkingen naar de verdamper goed zijn aangesloten op het koelsysteem.
Gezien het feit dat je een Amazon hebt van 1965, zou je nog het oude koelsysteem moeten hebben???, wat geen expansievaatje heeft, alleen maar een directe overloop vanaf de radiator dop, vandaar mijn advies kijk even naar de rubber afdchting van de dop, als die niet goed is kan het systeem geen druk opbouwen en zal de koelvloeistof eerder kunnen gaan "koken".
Voor deze systemen geldt niet tot aan de rand vullen maar net dat de lamellen van het koelblok onder het vloeistof niveau zitten, dit is zoals anderen al zeggen het "expansiegedeelte", waardoor er druk in het systeem opgebouwd kan worden en er geen onnodig koelvloeistof verlies optreed.
Mijn vermoeden is dat jouw kachel systeem en aansluitngen daarvan niet helemaal juist zitten, vandaar mijn advies check de groene boekjes even.
Lukt het niet laat maar wat horen, via mail of forum.
Misschien verstandig om wat foto's te plaatsen van de huidige situatie on de jouw motorkap.
Succ6
je moet het zo zien:
Als jij in een normale situatie je kachel niet aan hebt staan, stroomt daar ook geen warm water door, dus dan is er geen circulatiecircuit over je kachel.
Dit komt overeen met je rode verbinding dicht te knijpen.
De stroming door je verdamper is prima, het kan naar de verdamper stromen via een T-stuk, waarvan een poot is afgestopt(=rode verb.) dan stroomt het door je verdamper naar het andere T-stuk en kan dan alleen maar richting blok omdat daar ook het T=stuk aan een kant is afgeblind.
Let goed op: Dit is alleen zo indien de aansluitingen van de kachel en dus de aftakkingen naar de verdamper goed zijn aangesloten op het koelsysteem.
Gezien het feit dat je een Amazon hebt van 1965, zou je nog het oude koelsysteem moeten hebben???, wat geen expansievaatje heeft, alleen maar een directe overloop vanaf de radiator dop, vandaar mijn advies kijk even naar de rubber afdchting van de dop, als die niet goed is kan het systeem geen druk opbouwen en zal de koelvloeistof eerder kunnen gaan "koken".
Voor deze systemen geldt niet tot aan de rand vullen maar net dat de lamellen van het koelblok onder het vloeistof niveau zitten, dit is zoals anderen al zeggen het "expansiegedeelte", waardoor er druk in het systeem opgebouwd kan worden en er geen onnodig koelvloeistof verlies optreed.
Mijn vermoeden is dat jouw kachel systeem en aansluitngen daarvan niet helemaal juist zitten, vandaar mijn advies check de groene boekjes even.
Lukt het niet laat maar wat horen, via mail of forum.
Misschien verstandig om wat foto's te plaatsen van de huidige situatie on de jouw motorkap.
Succ6
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import