31 January 2008, 17:25
Nederzweed schreef:Er staan ook een hoop goede tussen, zoals het reinigen van injectoren !! dat word heeeel vaak vergeten.
Dat je motor op die manier enigsinds efficienter word ben ik ook met je eens.
Maar waarom een 15G Monteren ? leg me dat eens uit? Een 15G omdat de relatief erg ouderwetse T3 op een 240 veel vermogen verspilt. Vermogen=brandstof.
Enige wat een 15g doet is wat meer lucht geven op dezelfde druk.
Als je meer lucht wilt kan je ook de druk op bestaande turbo wat opvoeren?
Ja kan zeker maar waar het mij om gaat is dat je gelijke druk eerder moet krijgen.
Je inlaat polijsten? jawil je een slechter mengsel ? nee(je inlaat moet juist niet helemaal glad zijn, dat heeft te maken met wervelingen etc. zal het stukje eens opzoeken als je er meer over wilt weten).Inlaatspruitstuk polijsten helpt voor zover ik weet wel, inlaatkanalen polijsten niet, om het verhaal dat jij zojuist hebt aangegeven.
En in het algemeen; een redblock zal je niet zuiniger krijgen dan maximaal 1:12 lijkt me niet onmogelijkop benzine, LPG & E85 heb k geen verstand van).
En dat word gewoon bereikt, met goed onderhoud, houd je dat niet goed bij dan begint het gedonder.Daar zijn we het dan over eens.
Volvo's zijn bij korte stukjes gewoon belachelijke verbruikers, daar kan geen truukje tegenop.
Ik heb hier verschillende volvo's, van een 940 GL met B230FB blok (wat toch wel een van de meest efficiente N/A motoren is) en oa. ook nog de bekende 740 met B200ET.
FB is idd ook naar mijn mening de beste keuze. Alleen zou ik er E zuigers in zetten en een dunnen koppakking monteren, wat leuke trucjes met de ontsteking dan zul je een heel efficient blok hebben.
Op de langere afstanden kan ik geen verschil merken in verbruik, dan halen ze allebei zo rond de 1:10 / 1:10.5 JW rijdt mijn zijn 240 toch echt zuiniger dan ik met mijn 740 B230FT kon. De hogere compressie is ook de reden dat mensen met een +T een beter verbruik kunnen halen dan een T. Bij constante snelheden zou je verbruik een stuk lager moeten zijn..
Rij ik korte stukjes in de stad; dus stoppen, optrekken, afremmen, accelereren, dan word het verschil ineens groter.
meeste wat ik ooit verbuikt heb met de 940 is 1:6.5, de 740 1:8.
Dit komt vooral omdat de 940 een Automaat heeft, en de 740 niet, tevens is de 940 ruim 100+ kilo zwaarder.
De 940 is een volledig standaard uitvoering, met airco, stoelverwarming etc etc.
Ik gebruik de stoelverwarming vrij vaak, maar gebruik ik hem niet, merk ik daar geen extra verschil in.Hoe lang gebruik je hem?
Je hebt het ook over een M46/M47 wisselen voor een M90 of soortgelijk.
Dat zou in theorie een heel verschil moeten maken aangezien een M90 gunstigere ratio's heeft.Denk dat door de bak het verschil wel zal mevallen, denk dat het verschil bij een andere as groter zal zijn. Maar de lijst die ik heb gemaakt is er een van alle beetjes helpen.
Ware het niet dat als jij op constante snelheid rijd, dat je ecu het mengsel aanpast.Ik merk toch wel degelijk dat minder toeren gelijk aan minder verbruik is.
Tenminste dat heb ik al geconstateerd bij mijn motronic (toen ie het nog goed deed) en ook de LH2.4 van de 940.Bij mijn laatste 740 TIC merkte ik idd ook dat motronic behoorlijke zeik is, voor rijdbaarheid en verbruik. Koppel was wel ok.
Dat verklaard meteen dat ik zonder overdrive niet veel onzuiniger rijd, van 1:10 naar 1:9.5 (en dat scheelt al gauw 800 toeren).Is de overdrive niet gemonteerd onder andere om het verbruik te verminderen?
Ik zeg dus niet dat heel je lijstje onzin is, ZEKER NIET, maar een aantal dingen kloppen niet helemaal.
Ik denk dat ik anders tegen het begrip zuinig aankijk. Naar mijn mening is een efficientere motor in principe, in de meeste gevallen altijd zuiniger. Als ik naar de dichtsbijzijnde B230F in goede staat op zoek ga die in principe ook zelfs nog verre van geoptimaliseerd is, zit er nog wel tamelijk wat rek in het verbruik. Er zijn in ieder geval nog flink wat liters te sparen.
Leuk topic! Wellicht dat ik toch redblock blijf rijden als we de 1:14 halen ;D We kunnen het topic ook een andere naam geven: Zorg dat Bossie geen diesel hoeft te kopen