31 January 2008, 16:59
Er staan ook een hoop goede tussen, zoals het reinigen van injectoren !! dat word heeeel vaak vergeten.
Dat je motor op die manier enigsinds efficienter word ben ik ook met je eens.
Maar waarom een 15G Monteren ? leg me dat eens uit?
Enige wat een 15g doet is wat meer lucht geven op dezelfde druk.
Als je meer lucht wilt kan je ook de druk op bestaande turbo wat opvoeren?
Je inlaat polijsten? wil je een slechter mengsel ? (je inlaat moet juist niet helemaal glad zijn, dat heeft te maken met wervelingen etc. zal het stukje eens opzoeken als je er meer over wilt weten).
En in het algemeen; een redblock zal je niet zuiniger krijgen dan maximaal 1:12 (op benzine, LPG & E85 heb k geen verstand van).
En dat word gewoon bereikt, met goed onderhoud, houd je dat niet goed bij dan begint het gedonder.
Volvo's zijn bij korte stukjes gewoon belachelijke verbruikers, daar kan geen truukje tegenop.
Ik heb hier verschillende volvo's, van een 940 GL met B230FB blok (wat toch wel een van de meest efficiente N/A motoren is) en oa. ook nog de bekende 740 met B200ET.
Op de langere afstanden kan ik geen verschil merken in verbruik, dan halen ze allebei zo rond de 1:10 / 1:10.5
Rij ik korte stukjes in de stad; dus stoppen, optrekken, afremmen, accelereren, dan word het verschil ineens groter.
meeste wat ik ooit verbuikt heb met de 940 is 1:6.5, de 740 1:8.
Dit komt vooral omdat de 940 een Automaat heeft, en de 740 niet, tevens is de 940 ruim 100+ kilo zwaarder.
De 940 is een volledig standaard uitvoering, met airco, stoelverwarming etc etc.
Ik gebruik de stoelverwarming vrij vaak, maar gebruik ik hem niet, merk ik daar geen extra verschil in.
Je hebt het ook over een M46/M47 wisselen voor een M90 of soortgelijk.
Dat zou in theorie een heel verschil moeten maken aangezien een M90 gunstigere ratio's heeft.
Ware het niet dat als jij op constante snelheid rijd, dat je ecu het mengsel aanpast.
Tenminste dat heb ik al geconstateerd bij mijn motronic (toen ie het nog goed deed) en ook de LH2.4 van de 940.
Dat verklaard meteen dat ik zonder overdrive niet veel onzuiniger rijd, van 1:10 naar 1:9.5 (en dat scheelt al gauw 800 toeren).
Ik zeg dus niet dat heel je lijstje onzin is, ZEKER NIET, maar een aantal dingen kloppen niet helemaal.
Dat je motor op die manier enigsinds efficienter word ben ik ook met je eens.
Maar waarom een 15G Monteren ? leg me dat eens uit?
Enige wat een 15g doet is wat meer lucht geven op dezelfde druk.
Als je meer lucht wilt kan je ook de druk op bestaande turbo wat opvoeren?
Je inlaat polijsten? wil je een slechter mengsel ? (je inlaat moet juist niet helemaal glad zijn, dat heeft te maken met wervelingen etc. zal het stukje eens opzoeken als je er meer over wilt weten).
En in het algemeen; een redblock zal je niet zuiniger krijgen dan maximaal 1:12 (op benzine, LPG & E85 heb k geen verstand van).
En dat word gewoon bereikt, met goed onderhoud, houd je dat niet goed bij dan begint het gedonder.
Volvo's zijn bij korte stukjes gewoon belachelijke verbruikers, daar kan geen truukje tegenop.
Ik heb hier verschillende volvo's, van een 940 GL met B230FB blok (wat toch wel een van de meest efficiente N/A motoren is) en oa. ook nog de bekende 740 met B200ET.
Op de langere afstanden kan ik geen verschil merken in verbruik, dan halen ze allebei zo rond de 1:10 / 1:10.5
Rij ik korte stukjes in de stad; dus stoppen, optrekken, afremmen, accelereren, dan word het verschil ineens groter.
meeste wat ik ooit verbuikt heb met de 940 is 1:6.5, de 740 1:8.
Dit komt vooral omdat de 940 een Automaat heeft, en de 740 niet, tevens is de 940 ruim 100+ kilo zwaarder.
De 940 is een volledig standaard uitvoering, met airco, stoelverwarming etc etc.
Ik gebruik de stoelverwarming vrij vaak, maar gebruik ik hem niet, merk ik daar geen extra verschil in.
Je hebt het ook over een M46/M47 wisselen voor een M90 of soortgelijk.
Dat zou in theorie een heel verschil moeten maken aangezien een M90 gunstigere ratio's heeft.
Ware het niet dat als jij op constante snelheid rijd, dat je ecu het mengsel aanpast.
Tenminste dat heb ik al geconstateerd bij mijn motronic (toen ie het nog goed deed) en ook de LH2.4 van de 940.
Dat verklaard meteen dat ik zonder overdrive niet veel onzuiniger rijd, van 1:10 naar 1:9.5 (en dat scheelt al gauw 800 toeren).
Ik zeg dus niet dat heel je lijstje onzin is, ZEKER NIET, maar een aantal dingen kloppen niet helemaal.
