17 January 2008, 12:17
de kkk k24 van de S60R is niet variabel maar gewoon een mooie turbo door zn high-tech materialen enzo. goed voor 300+ pk en heel weinig lag. past goed op 240/740 enzo (met de juiste extra mods)
het is inderdaad wel gebruikelijk om bij de grote gasturbines te coaten en vanallerlei andere trucjes om het materiaal heel te houden. tot 1800 graden gaan die dan meen ik me te herinneren.
er zijn trouwens verschillende soorten variabele turbo's. de modernere hebben die vinnen die ze in hoek kunnen verdraaien. sommige oudere hebben een huls die kan verschuiven en zo een gedeelte van de inducer van de turbine afschermt en zo het oppervlak kleiner maakt, wat resulteert in een hogere tegendruk dus hogere gassnelheid bij dezelfde massaflow.
Jelmar schreef:je mag schoepen niet coaten !!!!ik bedoel niet de schoepen van het turbinewiel, maar die de gassen daar naar toe geleiden.
het is inderdaad wel gebruikelijk om bij de grote gasturbines te coaten en vanallerlei andere trucjes om het materiaal heel te houden. tot 1800 graden gaan die dan meen ik me te herinneren.
er zijn trouwens verschillende soorten variabele turbo's. de modernere hebben die vinnen die ze in hoek kunnen verdraaien. sommige oudere hebben een huls die kan verschuiven en zo een gedeelte van de inducer van de turbine afschermt en zo het oppervlak kleiner maakt, wat resulteert in een hogere tegendruk dus hogere gassnelheid bij dezelfde massaflow.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni