16 January 2008, 01:41
lagerverliezen zijn niet niks nee. sommige kleine turbos draaien tot tegen de 300.000 rpm....
maar de turbo van een diesel blijft vaak minder goed temp bestendig door dat ze minder hoge temp te voorduren krijgen via de uitlaatgassen, het is gewoon niet nodig om dezelfde dure materialen te gebruiken als een benzine turbo (die kan soms tot 1050 graden hebben). daarom zijn de diesels als eerste doorgebroken met de VNT turbo's, die relatief kwetsbare constructie kan tegen de diesel hitte maar niet tegen de benzine-motor hitte.
maar de turbo van een diesel blijft vaak minder goed temp bestendig door dat ze minder hoge temp te voorduren krijgen via de uitlaatgassen, het is gewoon niet nodig om dezelfde dure materialen te gebruiken als een benzine turbo (die kan soms tot 1050 graden hebben). daarom zijn de diesels als eerste doorgebroken met de VNT turbo's, die relatief kwetsbare constructie kan tegen de diesel hitte maar niet tegen de benzine-motor hitte.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni