5 November 2005, 19:43
PP schreef:zijn harder, verwerken meer water, diepere groeven en als je er 's zomers op/mee rijdt, veel meer resonantie, hoger verbruik en slijtage,Niet helemaal waar; zijn juist zachter en hebben daardoor bij temperaturen onder de ongeveer 10 graden gewoon veel meer grip dan zomerbanden, daarnaast hebben ze een lamellen-structuur, wat een groter contact met de ondergrond genereert, wat dus bij modder, sneeuw en een natte weg voor meer grip zorgt; moderne winterbanden zijn kwalitatief dusdanig verbeterd, dat ze echt niet meer lawaai maken dan hun zomerse tegenhangers en het meerverbruik gaat ook niet meer op (zolang je de juiste band voor het juiste seizoen gebruikt); doordat de banden zachter zijn zullen ze bij hogere temperaturen wel sneller slijten en wordt het weer tijd voor zomerbanden...
winterbanden hier in Nederland niet echt nodig, eerder All Weather
Ik moet zeggen dat ik ook sceptisch stond tegenover het nut van winterbanden, totdat ik eens een setje onder de Alfa probeerde;
hock: wat een verschil zo in de herfst met veel regen en lagere temperaturen (was niet dit jaar
!) om over sneeuw nog maar te zwijgen!