2 January 2008, 23:52
Nog even een schopje in dit topic. (had elk willekeurig koelingstopic kunnen zijn denk ik).
Vaak komt de vraag van iemand met koelproblemen, die zich bijvoorbeeld laten zien bij het rijden in de file. of stilstaan voor een stoplicht. De fan draait dan langzamer van wege het lage toeren tal (bij een B20). Ik had hier de laatste weken ook last van, maar het afgelopen jaar constateerde ik steeds een netjes pleil van net onder de MAX in het koelvloeistofreservoir.
Iets anders wat op ging vallen was een zeer licht gesis, alsof er een slang lek was. Dit kwam uit de buurt van de slangklemmen. Er leek dus behoorlijk wat druk op te staan. Ik had daarom het reservoirtankje + slangetje losgehaald (hier zou eventuele overdruk afgelaten moeten worden).
Ik heb geen ervaring met slangetjes blazen, maar ik deed behoorlijk mijn best maar er kwamen geen borrels omhoog in het tankje... Tankje leeggekieperd, nog steeds niet, tankje verstopt dus. Slangetje eraf en tuutje van het tankje schoon geprikt, zat vol met drap.
Het slangetje zelf zat ook nog vol, de 5bar welke nog in de compessor zat kreeg het er niet uit. Na druk opgebouwd te hebben knalde de prut met kracht uit de slang, met een mooie flats als gevolg in de schuur.
Alles weer netjes aangevuld en het wijzertje van de temperatuur blijft netjes in het midden staan. Dus naast metertjes, termostaten en slechte radiatoren kan ook dit soort ongein dit soort verschijnselen geven. In bocht van de slang kan zich een hoop rommel ophopen.
Vaak komt de vraag van iemand met koelproblemen, die zich bijvoorbeeld laten zien bij het rijden in de file. of stilstaan voor een stoplicht. De fan draait dan langzamer van wege het lage toeren tal (bij een B20). Ik had hier de laatste weken ook last van, maar het afgelopen jaar constateerde ik steeds een netjes pleil van net onder de MAX in het koelvloeistofreservoir.
Iets anders wat op ging vallen was een zeer licht gesis, alsof er een slang lek was. Dit kwam uit de buurt van de slangklemmen. Er leek dus behoorlijk wat druk op te staan. Ik had daarom het reservoirtankje + slangetje losgehaald (hier zou eventuele overdruk afgelaten moeten worden).
Ik heb geen ervaring met slangetjes blazen, maar ik deed behoorlijk mijn best maar er kwamen geen borrels omhoog in het tankje... Tankje leeggekieperd, nog steeds niet, tankje verstopt dus. Slangetje eraf en tuutje van het tankje schoon geprikt, zat vol met drap.
Het slangetje zelf zat ook nog vol, de 5bar welke nog in de compessor zat kreeg het er niet uit. Na druk opgebouwd te hebben knalde de prut met kracht uit de slang, met een mooie flats als gevolg in de schuur.
Alles weer netjes aangevuld en het wijzertje van de temperatuur blijft netjes in het midden staan. Dus naast metertjes, termostaten en slechte radiatoren kan ook dit soort ongein dit soort verschijnselen geven. In bocht van de slang kan zich een hoop rommel ophopen.