20 October 2007, 13:49
Als je GOED kleppen wilt stellen dan demonteer je de nokkenas, licht je de klepstoterbussen, haal je de rubbertjes weg en monteer je het zaakje weer. Nu meet je de speling. Vervang de klepstelplaatjes en demonteer het zooitje weer. Monteer nieuwe rubbertjes op de klepstelen en je bent weer klaar voor 15.000 km.
Veel werk. Ben ik het mee eens. Als je het niet doet, hou er dan rekening mee dat de rubbertjes er zitten en deze ingedrukt moeten worden om ook die speling mee te meten.
Te ruim is nog altijd beter dan te krap. Te krap: onvoldoende koeling voor de kleppen. Te ruim: meer nokkenas lawaai, verhoogde slijtage aan de nokkenas en klepstelplaatjes. Al hebben Volvo's niet zo'n last van dit laatste...
Veel werk. Ben ik het mee eens. Als je het niet doet, hou er dan rekening mee dat de rubbertjes er zitten en deze ingedrukt moeten worden om ook die speling mee te meten.
Te ruim is nog altijd beter dan te krap. Te krap: onvoldoende koeling voor de kleppen. Te ruim: meer nokkenas lawaai, verhoogde slijtage aan de nokkenas en klepstelplaatjes. Al hebben Volvo's niet zo'n last van dit laatste...
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl

