10 October 2007, 14:28
Hallo Marc,
De verwachting is ca 30 kg hout per 100 km. Maar is erg afhankelijk van de houtsoort. Ik heb met de RDW gebeld ivm inbouweisen en accijnzen. Er zijn geen regels tav houtgas. Begin maar, als je het maar goed vastzet, zeiden ze. Ook wordt er geen accijns geheven, omdat het gas niet in vloeibare vorm aanwezig is. Zo is het bijvoorbeeld ook toegestaan om op lachgas te rijden (woorden van de RDW......). Ook nog een paar APK keurmeesters gesproken. Zijn zien ook geen problemen, als alles maar netjes bevestigd is en evt voorzien van extra achterlichten en bumpertje. Omdat de auto een katalysator heeft en een carburateur krijgt kan CO tijdens de APK een probleem zijn; deze wordt gemeten op benzine, daar dit de hoofdbrandstof op kenteken is. Maar dan laten we de motor maar even rot lopen......
Als ik de motor wissel tegen een ander type, ben ik keuringsplichtig volgens de RDW. Als ik de injectie vervang door een carburateur niet.....
De gasmixer kun je niet vergelijken met een LPG mengstuk. Het gas moet middels gelijke kanalen 1 op 1 gemengd worden met lucht. Dit vergt een mixer met maar liefst 4 gaskleppen...... 1 voor gas, 1 voor lucht, nog 1 voor de lucht als mengselverrijking en 1 voor de keuze gas/benzine.
Carburateur is wel nodig. Voor de korte ritjes ga je niet de gasfabriek opstarten. Duurt al gauw 5 tot 10 minuten. Bovendien staat op het kenteken: benzine (nu nog LPG).
Groet,
John
De verwachting is ca 30 kg hout per 100 km. Maar is erg afhankelijk van de houtsoort. Ik heb met de RDW gebeld ivm inbouweisen en accijnzen. Er zijn geen regels tav houtgas. Begin maar, als je het maar goed vastzet, zeiden ze. Ook wordt er geen accijns geheven, omdat het gas niet in vloeibare vorm aanwezig is. Zo is het bijvoorbeeld ook toegestaan om op lachgas te rijden (woorden van de RDW......). Ook nog een paar APK keurmeesters gesproken. Zijn zien ook geen problemen, als alles maar netjes bevestigd is en evt voorzien van extra achterlichten en bumpertje. Omdat de auto een katalysator heeft en een carburateur krijgt kan CO tijdens de APK een probleem zijn; deze wordt gemeten op benzine, daar dit de hoofdbrandstof op kenteken is. Maar dan laten we de motor maar even rot lopen......
Als ik de motor wissel tegen een ander type, ben ik keuringsplichtig volgens de RDW. Als ik de injectie vervang door een carburateur niet.....
De gasmixer kun je niet vergelijken met een LPG mengstuk. Het gas moet middels gelijke kanalen 1 op 1 gemengd worden met lucht. Dit vergt een mixer met maar liefst 4 gaskleppen...... 1 voor gas, 1 voor lucht, nog 1 voor de lucht als mengselverrijking en 1 voor de keuze gas/benzine.
Carburateur is wel nodig. Voor de korte ritjes ga je niet de gasfabriek opstarten. Duurt al gauw 5 tot 10 minuten. Bovendien staat op het kenteken: benzine (nu nog LPG).
Groet,
John