Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Back to the old times.....
#1
Hallo,

Vorige week een bloedrode en bloedmooie 240 GL van '91 gekocht voor mijn houtvergassingsproject. De bedoeling is een verbeterd ontwerp houtgasgenerator met de nodige filtering en koeling achterop te bouwen, de komende winter. De generator naar Fins ontwerp zal zeer schoon gas gaan leveren.

Maar er zijn beren op de weg. Houtgas (CO, H2 en CH4) brandt zeer langzaam. De ontsteking moet 15 a 20 graden vervroegd worden tov rijden op benzine. Zeer hoge toerentallen zijn niet mogelijk, maar dat geeft niet.
De motor een een B230F met LH-jetronic en ontstekingsgever op het vliegwielhuis. Momenteel is er nog LPG ingebouwd met een Volvo regelkast artnr 90005. De LPG installatie gaat er uit. Misschien kan de regelkast nog van dienst zijn?
Rijden op houtgas leidt regelmatig tot backfire, dus de luchtmassaweger zal niet lang leven, hoewel het ontwerp van de lucht-gasmixer zo gemaakt kan worden, dat de weger tijdens rijden op houtgas buitengesloten is. Echter het probleem van de extra vervroeging is voor mij niet eenvoudig op te lossen, omdat de gever op het vliegwielhuis zit en niet in de verdeler. Anders was handmatig vervroegen dmv een bowdenkabel gemakkelijk geweest.

Nu heb ik geen hekel aan "ouderwetse" verdelers met hall-gever of aan carburateurs. Dus zit te denken om daarnaar om te bouwen. Van welk type motor en van welke bouwjaren zou ik de (complete) ontsteking kunnen gebruiken en het spruitstuk met carburateur? Met een schema bij de hand is het niet moeilijk nieuwe bedrading voor de ontsteking aan te leggen. De carburateur is voor de korte afstanden.

Misschien is de elektronica ook eenvoudig te manipuleren om extra vervroeging te bewerkstelligen. Maar ik ben zeker geen "nerd" op dat gebied. Als het eenvoudig kan, OK, maar ik wil niet te afhankelijk worden van anderen. Bovendien is het belangrijk om eerst de generator te bouwen en de zaak mechanisch op orde te hebben.

Wie kan mij verder helpen?

Groet,
John


Berichten in dit topic
Back to the old times..... - door Dutch John - 10 October 2007, 13:07
Back to the old times..... - door TheSaint77 - 10 October 2007, 13:18
Back to the old times..... - door Dutch John - 10 October 2007, 13:44
Back to the old times..... - door Marc1970 - 10 October 2007, 14:03
Back to the old times..... - door Dutch John - 10 October 2007, 14:28
Back to the old times..... - door scimitar - 10 October 2007, 14:31
Back to the old times..... - door Dutch John - 10 October 2007, 14:39
Back to the old times..... - door Marc1970 - 10 October 2007, 14:56
Back to the old times..... - door Jw240 - 10 October 2007, 15:00
Back to the old times..... - door Dutch John - 10 October 2007, 15:11
Back to the old times..... - door Marc1970 - 10 October 2007, 15:29
Back to the old times..... - door Jw240 - 10 October 2007, 16:12
Back to the old times..... - door Dutch John - 10 October 2007, 16:57
Back to the old times..... - door Marc1970 - 10 October 2007, 17:46
Back to the old times..... - door BartJu - 10 November 2007, 14:40
Back to the old times..... - door Dutch John - 17 November 2007, 10:04
Back to the old times..... - door BartJu - 17 November 2007, 11:26
Back to the old times..... - door Dutch John - 17 November 2007, 12:48
Back to the old times..... - door Dirk242 - 17 November 2007, 12:53
Back to the old times..... - door Erik265 - 17 November 2007, 13:31
Back to the old times..... - door TheSaint77 - 9 August 2008, 23:05

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)