6 September 2007, 13:33
De Kater schreef:Onze 244 vertoonde precies dezelfde problemen. Een ANWB monteur met voorkeur voor zweeds staal vertelde dat het zou kunnen zijn dat er een piepklein gaatje in de koppaking zou kunnen zitten waar bij uitgeschakelde/afkoelende motor wat koelvloeistof doorheen kan piepen waardoor de verbrandingskamer iets vochtig wordt. De volgende start zal dan moeilijker gaan.
Voordat ik deze monteur sprak waren bij mij al alle bougies, kabels, bobine, bobine kabel, verdelerkap en rotor vervangen, maar het probleem bleef. Toen ik het compleet zat was heb ik de proef op de som genomen en er een flesje koelsysteemdicht ingekieperd van het type dat alleen de gaatjes afdicht en niet klontert of dingen afsluit (schijnt te kunnen gebeuren). Wie schetst mijn half aangename half onaangename verassing dat het probleem vrijwel acuut over was..... :o
Volgende stap is een keer de kop lichten :-X en nakijken/vlakken/nieuwe pakking etc, maar dat komt een andere keer.
Dit klinkt mij heel bekend in de oren. Koelvloeistofniveau slonk ook langzaam. Alleen bleek de koppakking nog prima. En ook de compressiemeting vertelde niets geks. Toen ik de kop echter liet afpersen bij het revisiebedrijf bleek er een scheur op een plek te zitten waar je die niet ziet, namelijk in een olie onluchtingsgat. Niet te repareren dus; DOEI DOEI kop...

controleer dus eerst eens je koelwaterpeil.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"