19 July 2007, 19:52
Mooi, zoveel reacties (maar daar is het natuurlijk volvolvo voor)!
Helaas ben ik intussen de draad wel wat kwijt.... ???
Feit blijft dat ik wat aanslag heb in de motor.
Door wat vaker wisselen wil ik proberen dat (deels) weg te werken.
Toevoegingen kunnen dus een matige motor de nekslag geven, en mogelijk zelfs een redelijke aan het lekken krijgen.
Dat wordt het dus niet.
Maar moet ik nu dunnere olie nemen? Die is dunner, stroomt makkelijker, spoelt dus beter????
Of neem ik dikkere? Die is dikker, zodat vuil minder hard bezinkt????
Wie o wie het weet mag het zeggen!
@Michiel: waarom moest jij juist dikkere nemen? op mijn notitieblokje staat vanalles, maar niet de olie specs (waar heb je zo n ding nou voor?)
@Marc1970: mijne loopt ook prima met 15w40 (gelukkig niet OP 15w40, maar op lpg
) mar wat je nu noemt mag je idd lopen op noemen!
@jos245: dat de olie zwart is vind ik niet erg. maar het zat ook aangekoekt op bv nokkenas, dat mag wat mij betreft wel eraf...
@Dop: volgens mij is 15w40 prima, ook voor een B20. als ie iets begint te zweten zouje een wat dikkere kunnen nemen...
Helaas ben ik intussen de draad wel wat kwijt.... ???
Feit blijft dat ik wat aanslag heb in de motor.
Door wat vaker wisselen wil ik proberen dat (deels) weg te werken.
Toevoegingen kunnen dus een matige motor de nekslag geven, en mogelijk zelfs een redelijke aan het lekken krijgen.
Dat wordt het dus niet.
Maar moet ik nu dunnere olie nemen? Die is dunner, stroomt makkelijker, spoelt dus beter????
Of neem ik dikkere? Die is dikker, zodat vuil minder hard bezinkt????
Wie o wie het weet mag het zeggen!
@Michiel: waarom moest jij juist dikkere nemen? op mijn notitieblokje staat vanalles, maar niet de olie specs (waar heb je zo n ding nou voor?)
@Marc1970: mijne loopt ook prima met 15w40 (gelukkig niet OP 15w40, maar op lpg

@jos245: dat de olie zwart is vind ik niet erg. maar het zat ook aangekoekt op bv nokkenas, dat mag wat mij betreft wel eraf...
@Dop: volgens mij is 15w40 prima, ook voor een B20. als ie iets begint te zweten zouje een wat dikkere kunnen nemen...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005