5 July 2007, 13:54
jos245 schreef:Uit je vraag begrijp ik dat je een V8 blok in een Nederlandse 245 wilt bouwen.
Dat zou volgens de wet in principe zonder meer moeten kunnen.
Het aantal cilinders is vanwege harmonisatie van EU keuringseisen voor de APK keuring geen controlepunt meer.
Je kunt bijvoorbeeld zonder RDW keuring een 6 cilinder in een 4 cilinder auto leggen zonder het kenteken aan te laten passen.
Ik zag echter onlangs bij Blik op de weg dat een politie-agent een VW Golf met een zwaardere motor in beslag nam voor nader technisch onderzoek.
Helaas je kunt niet zomaar een 6cilinder in plaats van een 4 cilinder inbouwen zonder aanpassing van het kentekenbewijs.
Je krijgt al een probleem bij de jaarlijkse APK, de keurmeester leest op het kentekenbewijs dat het een 4 cil. is maar telt onder de motorkap 6 cil. oftewel klopt niet. Geen APK....
Dan hebben we het nog niet over die "ijverige" agent van Blik op de weg, bedenk dat zelf maar.......
Wat wel kan is in een 264 de V6 vervangen door de 6-in-lijn van de 960,volgens de papieren is er dan niets veranderd.Het was een 6 cil. en dat is hij daarna nog.
Persoonlijk zou ik voor de laatste optie gaan
rijdt minstens net zo lekker, Dat V8 geklets heb ik zowiezo nooit begrepen. Maar goed ik interreseer mij niet in het geluid maar om het rijden en in dit kikkerlandje met z'n "permanente files" heb je er geen zak aan.