5 July 2007, 11:46
Uit je vraag begrijp ik dat je een V8 blok in een Nederlandse 245 wilt bouwen.
Dat zou volgens de wet in principe zonder meer moeten kunnen.
Het aantal cilinders is vanwege harmonisatie van EU keuringseisen voor de APK keuring geen controlepunt meer.
Je kunt bijvoorbeeld zonder RDW keuring een 6 cilinder in een 4 cilinder auto leggen zonder het kenteken aan te laten passen.
Ik zag echter onlangs bij Blik op de weg dat een politie-agent een VW Golf met een zwaardere motor in beslag nam voor nader technisch onderzoek.
Weer een geval van overheidsdiensten die mekaar tegenwerken? :-[ Het maakt het er allemaal niet duidelijker op in ieder geval.
Een 245 met V8 blok van buiten de EU importeren kan probleemloos verlopen mits je iemand op kunt sporen met een 245 die eenzelfde blok met dezelfde specificaties op kenteken heeft staan in een reeds ingevoerde auto. In dat geval heeft de RDW keurmeester aan zijn kentekennummer voldoende om de Nederlandse typegoedleuring van het voertuig te achterhalen.
Als je geen typegoedkeuring kunt achterhalen en je zelf een typegoedkeuring bij de RDW wilt verkrijgen kan dat een erg dure grap worden. Ze laten je vaak verschillende malen terugkomen voor aanpassingen die je moet doen en dat kost elke keer opnieuw geld. ???
Dat zou volgens de wet in principe zonder meer moeten kunnen.
Het aantal cilinders is vanwege harmonisatie van EU keuringseisen voor de APK keuring geen controlepunt meer.
Je kunt bijvoorbeeld zonder RDW keuring een 6 cilinder in een 4 cilinder auto leggen zonder het kenteken aan te laten passen.
Ik zag echter onlangs bij Blik op de weg dat een politie-agent een VW Golf met een zwaardere motor in beslag nam voor nader technisch onderzoek.
Weer een geval van overheidsdiensten die mekaar tegenwerken? :-[ Het maakt het er allemaal niet duidelijker op in ieder geval.
Een 245 met V8 blok van buiten de EU importeren kan probleemloos verlopen mits je iemand op kunt sporen met een 245 die eenzelfde blok met dezelfde specificaties op kenteken heeft staan in een reeds ingevoerde auto. In dat geval heeft de RDW keurmeester aan zijn kentekennummer voldoende om de Nederlandse typegoedleuring van het voertuig te achterhalen.
Als je geen typegoedkeuring kunt achterhalen en je zelf een typegoedkeuring bij de RDW wilt verkrijgen kan dat een erg dure grap worden. Ze laten je vaak verschillende malen terugkomen voor aanpassingen die je moet doen en dat kost elke keer opnieuw geld. ???

