18 June 2007, 13:16
- in E85 zitten geen vettige stoffen (waxy in het engels) zoals in benzine zitten dus het verschoont je benzinesysteem zelfs.
- je hebt er meer van nodig om dezelfde afstand te halen (+/-30%) dus grotere injectoren zijn waarschijnlijk nodig (zie voorgaande posts)
- smering is net zo weinig al op loodvrije benzine of LPG. Maar de koppen van Volvo zijn (vanaf midden 70)goed geschikt om zonder lood te rijden volgens mij. Omdat USA al langer loodvrij rijdt en ik veronderstel dat die dezelfde koppen gemonteerd kregen als de europeesche wagens.
- uitlaat; het schijnt schoner te zijn. En heter omdat het octaangetal op 104 -105 ligt. Dus brandt het je uitlaat mooi schoon en droog.
- temperatuur; zal hoger liggen dan bij benzine. Dit vanwege het hogere octaangetal zoals ik al aangaf. Maar dat is bij LPG ook zo en ook geen probleem bij een gezonde motor. En dus brandt ook je blok mooi schoon.
kijk deze link maar eens na. Hier staat het allemaal duidelijker uitgelegd, alleen engelstalig.
- je hebt er meer van nodig om dezelfde afstand te halen (+/-30%) dus grotere injectoren zijn waarschijnlijk nodig (zie voorgaande posts)
- smering is net zo weinig al op loodvrije benzine of LPG. Maar de koppen van Volvo zijn (vanaf midden 70)goed geschikt om zonder lood te rijden volgens mij. Omdat USA al langer loodvrij rijdt en ik veronderstel dat die dezelfde koppen gemonteerd kregen als de europeesche wagens.
- uitlaat; het schijnt schoner te zijn. En heter omdat het octaangetal op 104 -105 ligt. Dus brandt het je uitlaat mooi schoon en droog.
- temperatuur; zal hoger liggen dan bij benzine. Dit vanwege het hogere octaangetal zoals ik al aangaf. Maar dat is bij LPG ook zo en ook geen probleem bij een gezonde motor. En dus brandt ook je blok mooi schoon.
kijk deze link maar eens na. Hier staat het allemaal duidelijker uitgelegd, alleen engelstalig.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"