15 June 2007, 15:49
ik rijd er al een paar maande op rond. gaat perfect!
Enige aanpassingen:
-Injectoren van een 940 turbo + de voorweerstanden daarvoor
-NGK BP6... bougies
-Voorontsteking via de selector pins van EZ116K (pin 18+19 aan de massa geeft 3 graden voorontsteking)
rijd goed en trekt beter dan op benzine.
helaas is het koude starten nog niet goed, maar betere injectoren en sterkere ontsteking moeten dat verhelpen.
het verbruik is rond de 12 liter op 100 km maar dat is met hele kleine rotstukjes (nu telkens 10 km door de 'bergen' (dus alleen 2e en 3e versnelling))
Vlak over de grens zit een tankstation (zie http://www.stawag.de) waar ze de bio-ethanol voor 1,10e per liter kost. verderop zijn er zelfs tankstations waar het maar 85 cent per liter kost.
de zogenaamde FFV motoren enzo... das niets voor een 240 zon redblock trekt het wel, ethanol of benzine....
enige echte verschil is dat ee FFV motor een brandstofsamenstellingssensor heeft die de mapping van de computer aan kan passen, zodat bij elke mix tussen ethanol en benzine alles nog goed geregeld wordt...
Ook zijn magnesium, aluminium en sommige rubbersoorten niet goed bestand tegen E85, maar Volvo heeft al sinds de 80-er jaren brandstofsystemen die goed zijn voor ethanol.
Met 104-105 oktaan is E85 ideaal voor turbo's... Ik ben van plan tegen de 1 bar druk te gaan rijden, das de limiet van mn turbo (en koppeling), anders zou meer ook goed gaan.
Enige aanpassingen:
-Injectoren van een 940 turbo + de voorweerstanden daarvoor
-NGK BP6... bougies
-Voorontsteking via de selector pins van EZ116K (pin 18+19 aan de massa geeft 3 graden voorontsteking)
rijd goed en trekt beter dan op benzine.
helaas is het koude starten nog niet goed, maar betere injectoren en sterkere ontsteking moeten dat verhelpen.
het verbruik is rond de 12 liter op 100 km maar dat is met hele kleine rotstukjes (nu telkens 10 km door de 'bergen' (dus alleen 2e en 3e versnelling))
Vlak over de grens zit een tankstation (zie http://www.stawag.de) waar ze de bio-ethanol voor 1,10e per liter kost. verderop zijn er zelfs tankstations waar het maar 85 cent per liter kost.
de zogenaamde FFV motoren enzo... das niets voor een 240 zon redblock trekt het wel, ethanol of benzine....

enige echte verschil is dat ee FFV motor een brandstofsamenstellingssensor heeft die de mapping van de computer aan kan passen, zodat bij elke mix tussen ethanol en benzine alles nog goed geregeld wordt...
Ook zijn magnesium, aluminium en sommige rubbersoorten niet goed bestand tegen E85, maar Volvo heeft al sinds de 80-er jaren brandstofsystemen die goed zijn voor ethanol.
Met 104-105 oktaan is E85 ideaal voor turbo's... Ik ben van plan tegen de 1 bar druk te gaan rijden, das de limiet van mn turbo (en koppeling), anders zou meer ook goed gaan.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni