8 June 2007, 11:04
mooi dat alles weer gangbaar is mannen!
mag ik nog een aanvulling geven op de goede tips van danheijn?
het gaat namelijk niet alleen er om dat de zuigers weer op hun plaats zitten achter in de remklauw.
van zeker zo groot belang is de vraag of de zuiger gangbaar genoeg is om uit zichzelf na iedere remactie een fractie terug te trekken.
als de zuigers gangbaar genoeg zijn om terug te drukken maar nog wel zwaar lopen heb je kans dat de restkracht op je blokken zorgt voor aanlopen van je remmerij, wat lijdt tot grote warmteontwikkeling, scheef trekken als je uitrolt,ongelijke voortijdige slijtage etc.
in het ergste geval kunnen je remvloeistof gaan koken als de remvloeistof water bevat(dit is ook de reden van verversingsvoorschriften remolie)
ik heb zelf met een slecht gangbare klauw al eens langs de kant gestaan en de schijf was rood/oranje van de hitte......
het uitzichzelf terugtrekken van de zuigers zorgt dat al deze ellende niet geschiedt.
een grove controle na de vervanging van je blokken is stevig op je rem drukken en dan met de hand voelen of de wielnaven mooi vrijdraaien.
een licht slepend geluid is geen probleem en als de schijf het eerste rondje wat zwaarder draait kan ook nog maar daarna moet het spul echt soepel lopen.
de fabrikant van de remklauw bereikt het UIT ZICHZELF TERUGTREKKEN van de zuigers door de vorm van de zuigerafdichtingen.
deze zijn zo gevormd dat ze ,als de zuiger naar buiten beweegt, iets vervormen.
de vervorming wil zich weer herstellen in tegenovergestelde richting en zal als gevolg daarvan de zuiger weer iets mee-terug nemen.
het is een haartje maar genoeg voor beschreven resultaat.
in de praktijk zullen vele remklauwen niet of gedeeltelijk gangbaar genoeg zijn / blijven, een ander feit kan dan als nog zorgen voor noodzakelijke MINIMALE terugloop van je zuiger.
je kunt je voorstellen dat een schijf altijd wel wat slingert,zodoende kan de slingering ook zorgen dat de schijf zichzelf vrijmaakt van de blokken door ze al slingerend iets te motiveren.
ook wiellagerspeling helpt wat mee om genoemd effect te bereiken.
VOOR DE DUIDELIJKHEID: GA REMPROBLEMEN NATUURLIJK NIET OPLOSSEN DOOR LAGERSPELING AAN TE BRENGEN / VERGROTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!
het bovenstaande is niet om te zeiken maar om de puntjes op de I te zetten.
succes met sleutelen, groet, jan
mag ik nog een aanvulling geven op de goede tips van danheijn?
het gaat namelijk niet alleen er om dat de zuigers weer op hun plaats zitten achter in de remklauw.
van zeker zo groot belang is de vraag of de zuiger gangbaar genoeg is om uit zichzelf na iedere remactie een fractie terug te trekken.
als de zuigers gangbaar genoeg zijn om terug te drukken maar nog wel zwaar lopen heb je kans dat de restkracht op je blokken zorgt voor aanlopen van je remmerij, wat lijdt tot grote warmteontwikkeling, scheef trekken als je uitrolt,ongelijke voortijdige slijtage etc.
in het ergste geval kunnen je remvloeistof gaan koken als de remvloeistof water bevat(dit is ook de reden van verversingsvoorschriften remolie)
ik heb zelf met een slecht gangbare klauw al eens langs de kant gestaan en de schijf was rood/oranje van de hitte......
het uitzichzelf terugtrekken van de zuigers zorgt dat al deze ellende niet geschiedt.
een grove controle na de vervanging van je blokken is stevig op je rem drukken en dan met de hand voelen of de wielnaven mooi vrijdraaien.
een licht slepend geluid is geen probleem en als de schijf het eerste rondje wat zwaarder draait kan ook nog maar daarna moet het spul echt soepel lopen.
de fabrikant van de remklauw bereikt het UIT ZICHZELF TERUGTREKKEN van de zuigers door de vorm van de zuigerafdichtingen.
deze zijn zo gevormd dat ze ,als de zuiger naar buiten beweegt, iets vervormen.
de vervorming wil zich weer herstellen in tegenovergestelde richting en zal als gevolg daarvan de zuiger weer iets mee-terug nemen.
het is een haartje maar genoeg voor beschreven resultaat.
in de praktijk zullen vele remklauwen niet of gedeeltelijk gangbaar genoeg zijn / blijven, een ander feit kan dan als nog zorgen voor noodzakelijke MINIMALE terugloop van je zuiger.
je kunt je voorstellen dat een schijf altijd wel wat slingert,zodoende kan de slingering ook zorgen dat de schijf zichzelf vrijmaakt van de blokken door ze al slingerend iets te motiveren.
ook wiellagerspeling helpt wat mee om genoemd effect te bereiken.
VOOR DE DUIDELIJKHEID: GA REMPROBLEMEN NATUURLIJK NIET OPLOSSEN DOOR LAGERSPELING AAN TE BRENGEN / VERGROTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!
het bovenstaande is niet om te zeiken maar om de puntjes op de I te zetten.
succes met sleutelen, groet, jan