6 June 2007, 18:51
in mijn 2cv en acadiane-tijd ben ik eentijdje lid geweest van het eende-ei , een leuke club voor de A-typen Citroen.
die club gaf zelfs cursussen gericht op eigen onderhoud aan de 2cv's
volgens mij ook speciaal voor vrouwen maar daar wil ik vanaf wezen, in ieder geval hoorde er ook een informatief cursusboek bij.
ik heb eens na zitten denken of zoiets ook wat voor ons zou zijn.
een aantal dingen maken het er echter niet makkelijker op;
-er zijn ook bij de 200 serie veel verschillen in uitvoeringen.(denk aan tig. verschillende elektr. schema's en varianten in elektrische componenten)
-tot welk niveau moet je gaan
-er is toch min of meer een aansprakelijkheidsrisico of anders wel een morele verantwoording, zeker t.a.v. veiligheid maar ook op gebied van brand veroorzaakt door foute handelingen aan de elektra.
wat je uitlegt moet uiteraard kloppen en liever niet voor meerdere uitleg vatbaar zijn.
-veel vrijwilligerswerk wordt uiteindelijk om zeep geholpen door betweters die op een cursusavond even hun grenzeloze kennis komen spui-en en 1/3e van de tijd in discussie gaan met de cursusleider.
zelfs fabriekstrainingen worden nog verziekt door zulke gasten als ze de kans krijgen.
zo zullen er nog wel wat haken en ogen zijn (BUITEN DE VELE VOORDELEN NATUURLIJK)
vlgs mij is het het beste als je eerst wat theorie doorneemt op LTS niveau en dan samen met anderen aan de slag gaat.
maar vergis je niet......zelfs dan zijn er nog een hoop struikelblokken.
eigenlijk hebben velen de wens om er betrekkelijk makkelijk een compleet BEROEP bij te leren en dat valt niet altijd mee.
om even op die eendenclub terug te komen......zij hadden ook een eigen sleutelruimte met magazijn!!!!!!!
geloof maar dat je van het demonteren (voor onderdelen) veel kunt leren over hoe je auto in elkaar zit tot in detail!
wellicht is het wat om op kleine schaal eens een 2-serie te kopen en die met een beperkt clubje te demonteren.
de onderdelen verdeel je vervolgens door verloting of om beurten iets te kiezen of alles te prijzen en dan naar gelijkheid te verdelen.
voor de noorderlingen : er wordt bij jullie veel autorodeo gereden en de populaire 2-serie moet dan voor aanvang gestript worden, ga eens kijken op zo'n rodeo (als je hart het aankan) en leg contact met zo'n coreur.
met een beetje mazzel kan je een keer helpen strippen en houd je wat kennis en onderdelen over.
mijn vader zegt altijd ;eerst ergens anders oefenen en dan thuis aan de gang! (in technische zin dan.....)
groet, jan
die club gaf zelfs cursussen gericht op eigen onderhoud aan de 2cv's
volgens mij ook speciaal voor vrouwen maar daar wil ik vanaf wezen, in ieder geval hoorde er ook een informatief cursusboek bij.
ik heb eens na zitten denken of zoiets ook wat voor ons zou zijn.
een aantal dingen maken het er echter niet makkelijker op;
-er zijn ook bij de 200 serie veel verschillen in uitvoeringen.(denk aan tig. verschillende elektr. schema's en varianten in elektrische componenten)
-tot welk niveau moet je gaan
-er is toch min of meer een aansprakelijkheidsrisico of anders wel een morele verantwoording, zeker t.a.v. veiligheid maar ook op gebied van brand veroorzaakt door foute handelingen aan de elektra.
wat je uitlegt moet uiteraard kloppen en liever niet voor meerdere uitleg vatbaar zijn.
-veel vrijwilligerswerk wordt uiteindelijk om zeep geholpen door betweters die op een cursusavond even hun grenzeloze kennis komen spui-en en 1/3e van de tijd in discussie gaan met de cursusleider.
zelfs fabriekstrainingen worden nog verziekt door zulke gasten als ze de kans krijgen.
zo zullen er nog wel wat haken en ogen zijn (BUITEN DE VELE VOORDELEN NATUURLIJK)
vlgs mij is het het beste als je eerst wat theorie doorneemt op LTS niveau en dan samen met anderen aan de slag gaat.
maar vergis je niet......zelfs dan zijn er nog een hoop struikelblokken.
eigenlijk hebben velen de wens om er betrekkelijk makkelijk een compleet BEROEP bij te leren en dat valt niet altijd mee.
om even op die eendenclub terug te komen......zij hadden ook een eigen sleutelruimte met magazijn!!!!!!!
geloof maar dat je van het demonteren (voor onderdelen) veel kunt leren over hoe je auto in elkaar zit tot in detail!
wellicht is het wat om op kleine schaal eens een 2-serie te kopen en die met een beperkt clubje te demonteren.
de onderdelen verdeel je vervolgens door verloting of om beurten iets te kiezen of alles te prijzen en dan naar gelijkheid te verdelen.
voor de noorderlingen : er wordt bij jullie veel autorodeo gereden en de populaire 2-serie moet dan voor aanvang gestript worden, ga eens kijken op zo'n rodeo (als je hart het aankan) en leg contact met zo'n coreur.
met een beetje mazzel kan je een keer helpen strippen en houd je wat kennis en onderdelen over.
mijn vader zegt altijd ;eerst ergens anders oefenen en dan thuis aan de gang! (in technische zin dan.....)
groet, jan