28 May 2007, 21:10
Hoi jw,
Allereerst ; heel verstandig van je om een goede investering te doen op gebied van veiligheid.
Een paar weken geleden nog hoorde ik weer dat iemand onder zijn eigen auto is doodgedrukt tijdens sleutelen.....
Als je de garagekrik onder het midden van de achteras rijdt en daar de complete achterkant opkrikt kan je de assteunen direkt kwijt onder de door jouw omschreven orginele krikpunten.
Je kunt dan vervolgens na demontage van wielen en schokbrekers bijvoorbeeld heel gecontroleerd de as laten zakken zodat je om maar eens wat te noemen ook de veren kan vervangen.
In de garage worden achterwielaandrijvers ook vaak zo onder het midden van de as opgekrikt (of beter laat men de hefbrug zakken terwijl de a-as via zijn differentieelhuis op een bok rust.)
Het lijkt misschien dat je je achteras daarmee verbuigt / beschadigd maar dat is absoluut niet zo.
Voor geldt hetzelfde verhaal, het voortrein van de 240 is sterk genoeg om in het midden alleen opgekrikt te worden.
Wel uitkijken dat het gladde en vrij vlakke voortrein (is vooraslichaam) niet van de krik glijdt als de auto hoger en schuiner komt te staan.
Staal op staal glijdt sneller dan bijvoorbeeld hout op staal m.a.w. een plankje hout kan de grip verbeteren.
Nu we het toch over krikken hebben,de garagekrik is bedoeld voor een vlakke gladde vloer, als je gaat krikken verplaatst de krikschotel zich naar je toe, en de krik trekt zich dan (als de vloer vlak genoeg is) vanzelf onder de auto.
Als je op straat moet werken is het dus niet onverstandig te zorgen voor een gladde ondergrond bijv. een sterke strook multiplex waarop de krik zich iets kan verplaatsen/verrijden.
Je zult zien dat de bewegingen dan ook een stuk vloeiender lopen.
Tenslotte, probeer ook een paar wielkeggen te kopen / maken.
Als de achteras in de lucht hangt werkt de handrrem niet meer zo best.........je kunt dan je voorwielen blokkeren met de wielkeggen of stevige balkjes/betonklinkers , mocht er dan toch wat willen glijden heb je nog meer zekerheid / veiligheid.
succes, groet Jan
Allereerst ; heel verstandig van je om een goede investering te doen op gebied van veiligheid.
Een paar weken geleden nog hoorde ik weer dat iemand onder zijn eigen auto is doodgedrukt tijdens sleutelen.....
Als je de garagekrik onder het midden van de achteras rijdt en daar de complete achterkant opkrikt kan je de assteunen direkt kwijt onder de door jouw omschreven orginele krikpunten.
Je kunt dan vervolgens na demontage van wielen en schokbrekers bijvoorbeeld heel gecontroleerd de as laten zakken zodat je om maar eens wat te noemen ook de veren kan vervangen.
In de garage worden achterwielaandrijvers ook vaak zo onder het midden van de as opgekrikt (of beter laat men de hefbrug zakken terwijl de a-as via zijn differentieelhuis op een bok rust.)
Het lijkt misschien dat je je achteras daarmee verbuigt / beschadigd maar dat is absoluut niet zo.
Voor geldt hetzelfde verhaal, het voortrein van de 240 is sterk genoeg om in het midden alleen opgekrikt te worden.
Wel uitkijken dat het gladde en vrij vlakke voortrein (is vooraslichaam) niet van de krik glijdt als de auto hoger en schuiner komt te staan.
Staal op staal glijdt sneller dan bijvoorbeeld hout op staal m.a.w. een plankje hout kan de grip verbeteren.
Nu we het toch over krikken hebben,de garagekrik is bedoeld voor een vlakke gladde vloer, als je gaat krikken verplaatst de krikschotel zich naar je toe, en de krik trekt zich dan (als de vloer vlak genoeg is) vanzelf onder de auto.
Als je op straat moet werken is het dus niet onverstandig te zorgen voor een gladde ondergrond bijv. een sterke strook multiplex waarop de krik zich iets kan verplaatsen/verrijden.
Je zult zien dat de bewegingen dan ook een stuk vloeiender lopen.
Tenslotte, probeer ook een paar wielkeggen te kopen / maken.
Als de achteras in de lucht hangt werkt de handrrem niet meer zo best.........je kunt dan je voorwielen blokkeren met de wielkeggen of stevige balkjes/betonklinkers , mocht er dan toch wat willen glijden heb je nog meer zekerheid / veiligheid.
succes, groet Jan